Panteia onderzoekt erkenning van recreatieve vaarbewijzen in de EU

Panteia voert een onderzoek uit om de voor- en nadelen te onderzoeken van mogelijk erkende vaarbewijzen/kwalificaties voor pleziervaart door Europa. Recreatief varen is een belangrijke Europese economische sector met een geschatte jaarlijkse toegevoegde waarde van 45 miljard euro. Naar schatting 40 miljoen Europeanen trekken er jaarlijks minstens één keer recreatief op uit met een boot.

Momenteel is er echter geen harmonisatie voor de licentie- en kwalificaties voor exploitanten van pleziervaartuigen. Deze niet-harmonisatie leidt tot bureaucratische obstakels voor EU-burgers die in verschillende EU-landen met pleziervaartuigen (bv. het charteren van een boot buiten hun land van verblijf of na het verplaatsen van hun woonplaats naar een ander EU-land). De wederzijdse erkenning van vaarvergunningen schaft het bureaucratische obstakel af, waardoor slechts één vaarbewijs nodig is om in de hele EU pleziervaartuigen te exploiteren.

Het hoofddoel van deze studie, die in opdracht van de Europese Commissie wordt uitgevoerd, is de mogelijkheid te onderzoeken om een geharmoniseerd systeem met licenties in de EU in te voeren. Dit zou de EU-burgers die over een vaarbewijs van een lidstaat beschikken, in staat stellen hun boten in de hele EU te gevruiken en hun vergunning te laten blijven valideren wanneer zij van woonplaats veranderen. Dit zou uiteindelijk het verkeer van personen met pleziervaartuigen via interne en territoriale waterwegen verbeteren en daarmee de veiligheid en economische groei in de hele EU bevorderen.

Bron en meer informatie: www.panteia.com

Eén reactie

  1. Verwarrend bericht. Een vaarbewijs is een bewijs dat een persoon de bevoegdheid geeft met een schip van bepaalde afmetingen te varen. Het artikel en dus het onderzoek lijkt te gaan over een licentie om schepen te commercieel verhuren. Dat is geen vaarbewijs. Er zijn wel landen waar je om een schip commercieel met schipper te verhuren, die schipper een specifiek vaarbewijs moet hebben.
    Licenties om schepen commercieel te verhuren bestaan er in enkele landen, maar ook in veel landen niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *