Dinsdag 18 juni a.s. wordt officieel de nieuwe portal www.onbeperktoost.com gelanceerd in Avonturenpark Hellendoorn. Op Onbeperktoost.com is de toegankelijkheid van het vrijetijdsaanbod in de Overijsselse regio’s in kaart gebracht. Onbeperktoost.com is een initiatief van MarketingOost, het Twents Bureau voor Toerisme en Arcon.
Toeristen met een functiebeperking
Bijna 2 miljoen Nederlanders leven met een functiebeperking. Net als ieder ander gaan mensen met een functiebeperking op vakantie, alleen moeten zij zich van tevoren oriënteren op de toegankelijkheid van accommodaties en recreatiemogelijkheden. Door middel van pictogrammen laten wij zien in welke mate het vrijetijdsaanbod toegankelijk is voor mensen met een beperking. Uiteenlopend van slecht ter been, slechtziend tot aan een rolstoel gebonden. Daarmee zijn wij de eerste provincie in Nederland die op deze grote schaal de toegankelijkheid van het vrijetijdsaanbod inzichtelijk maakt.
Gerard de Nooij, Ongehinderd en BNN
De pictogrammen die worden gehanteerd op www.onbeperktoost.com zijn ontwikkeld door Ongehinderd.nl. Een bedrijf van twee jongens in een rolstoel. Ze weten als geen ander hoe belangrijk het is om informatie te hebben over de toegankelijkheid van een locatie. Gerard de Nooij van Ongehinderd wordt de komende weken gevolgd door BNN voor het tv programma ‘Je zal het maar hebben’ met Valerio Zeno. Daarin laat hij zien hoe hij zo onbeperkt mogelijk invulling geeft aan zijn leven met een beperking. Naast zijn werkzaamheden voor Ongehinderd racet Gerard mee in de Formido Swift Cup 2013 in Racing Team Welzorg. Gerard vertelt op dinsdagmiddag 18 juni over zijn ervaringen en zijn rol binnen het project.
Kansrijke doelgroep
Inmiddels hebben al vele ondernemers aan www.onbeperktoost.com meegewerkt. Ondernemers zien het belang in van een toegankelijke locatie. Niet alleen omdat het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is, maar ook omdat deze steeds groter wordende groep binnen onze vergrijzende samenleving economische kansen biedt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze consumenten gemiddeld meer besteden aan een vakantie en vaker in het voor- en naseizoen op vakantie gaan. Wij willen ondernemers dan ook stimuleren aan de slag te gaan met de toegankelijkheid van hun locatie. Een kwaliteitsverbetering van hun bedrijf en een verbreding van het vrijetijdsaanbod in Overijssel.
Meer informatie: www.onbeperktoost.com
Eén reactie