Ouwehands Dierenpark gaat samenwerking aan met Convious

Ouwehands Dierenpark gaat voor de ‘next step’ van haar marketingaanpak. Daarbij worden zij geholpen door Convious. Robin de Lange, directeur van Ouwehands, heeft duidelijk voor ogen wat hij wil verbeteren, maar waakt voor een te snelle implementatie van een complex nieuw systeem.

Robin de Lange (l) en Camiel Kraan (r)

Robin de Lange legt uit dat de dierentuin echt toe was aan een volgende stap van de marketingsystemen. “Tot voor kort werkten we nog met verschillende systemen voor ticketing, marketing en het beheer van abonnementen. Het verwerken van de gegevens kost veel tijd en we lieten ook marketingkansen liggen die we met het oude systeem te lastig konden realiseren. Met het nieuwe systeem van Convious krijgen we er ineens een heleboel extra mogelijkheden bij. De marketingafdeling raakte helemaal geïnspireerd door alle nieuwe tools en mogelijkheden en heeft volop plannen voor nieuwe campagnes. In het verleden werd vaak het kortingsinstrument ingezet om meer bezoekers te trekken. Met dit nieuwe systeem kunnen we aan veel meer marketingknoppen draaien. Na de komst van de panda’s naar ons park in 2017 hadden we al ¾ van alle onze kortingscampagnes stopgezet. Met de nieuwe marketingstrategie willen we veel meer inspelen op het bieden van meer beleving en kwaliteit.”

Camiel Kraan, directeur van Convious, wordt blij van zoveel enthousiasme: “Dit is nu precies waar we onze software voor ontwerpen. Op het gebied van online marketing hebben dierentuinen nog een wereld te winnen. Veel dierentuinen hebben zelfs geen online marketeer in dienst. Wij proberen onze gebruikers uit te leggen hoe je data op je bedrijf kunt inzetten om de marketing te verbeteren. Voorheen waren het vooral de grote ticketing-platformen die de meerwaarde van data inzagen. Door attracties te leren hoe zij beter met hun klantdata om kunnen gaan, kunnen zij de controle over hun klantrelaties weer (deels) terugwinnen.”

Invoeren van een nieuw systeem is lastig

Het invoeren van een systeem met zeer uitgebreide mogelijkheden heeft ook een valkuil in zich. Als je te veel tegelijk wilt veranderen in de werkwijze op een park, dan is het lastig om iedereen mee te krijgen. Om die reden is besloten om de diverse onderdelen stap voor stap in te voeren. Er is gestart met het ticketsysteem en daarna volgt het abonnementensysteem. De Lange: “Het is een van de doelstellingen voor het komende jaar om het aantal abonnementhouders verder  te laten groeien. Met zo’n groot aantal trouwe klanten is het van belang dat je een systeem hebt om de mensen zo persoonlijk mogelijk op weg te helpen. We merken ook binnen onze organisatie dat de invoering goed is verlopen. Al doende leert men ook de nieuwe mogelijkheden van het systeem te ontdekken. Een enorme verbetering zien we ook  op het gebied van versturen en verwerken van enquêtes. Dat is nu een simpel klusje geworden; dus daar gaan we zeker vaker gebruik van maken.”

Ook de ticketing en de integratie met de website behoren tot de eerste onderdelen waarop Convious de customer journey van de gast gaat verbeteren. De Lange kijkt ook al vooruit naar de invoering van de app waarmee de gasten in de horeca, aan hun eigen tafeltje, een bestelling kunnen doorgeven.

De samenwerking tussen Ouwehands Dierenpark en Convious is aangegaan voor een periode van vijf jaar.

Meer informatie:

www.ouwehand.nl

www.convious.com


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *