Ook België wil btw op sport en recreatie gaan verhogen

Als donderslag bij heldere hemel werd vandaag bekend dat de Belgische regering van premier De Wever de BTW op o.a. Verblijfsaccommodaties, sport en ontspanning wil verhogen van 6 naar 12%. Het is een alternatief plan voor een eerder voorgestelde algemene BTW verhoging. Branchevereniging RECREAD laat het er niet bij zitten en heeft een lobby in gang gezet.

Foto: Pretwerk @ CenterParcs de Haan

In Nederland werd onlangs ook al een btw verhoging op logies door de Tweede en Eerste kamer geloodst. Daar ging het om een verhoging van 9 naar 21%. In Nederland valt de kampeersector (met eigen kampeermiddelen) buiten de verhoging. In België gaat toeristisch kamperen ook naar het hoge BTW tarief. IN Duitsland ligt de BTW op logies op 7%.

De begrotingsmaatregel moet nog goedgekeurd worden door het federale parlement. Het is ook nog niet duidelijk vanaf wanneer het nieuwe btw-tarief zou gelden.

Naast verblijfsaccommodaties komt er nog een hele reeks producten en diensten onder het 12% BTW tarief te vallen w.o. Sport, Ontspanning (w.o. tickets voor festivals en bioscopen). Ook vliegvakanties naar het buitenland worden duurder. Daarvoor wordt een extra vliegtax van € 10 per ticket voorgesteld.

Reactie RECREAD

RECREAD noemt deze beslissing een ware ramp voor zowel kampeerondernemers als hun klanten. In een onderbouwende brief zetten zij puntsgewijs uiteen welke maatschappelijke en economische gevolgen deze maatregel gaat hebben:

  • Een gebeurlijke verhoging van het 6% btw-tarief met nog eens + 6% zorgt voor extra druk op de betaalbaarheid van een sociale basisbehoefte zoals ontspanning en recreatie, dit in een context waarbij onze bevolking reeds af te rekenen heeft met koopkrachtverlies. Voor vele van onze Belgische consumenten wordt een verhoging van de btw wellicht de spreekwoordelijke laatste druppel. Wij denken dan op de eerste plaats aan de naar schatting 70.000 gezinnen die vandaag een vaste vakantiestek hebben op Belgische campings onder de vorm van een zogeheten jaarplaats of seizoenplaats. Het gaat in hoofdzaak om Belgen. Onze ondernemers zijn dan ook danig verontrust in het zicht van een mogelijk aanmerkelijk verlies van vaste klanten die gaan afhaken als gevolg van de navenante stijging van de prijzen door de verhoogde btw. Bijna 70% van de klanten van Vlaamse campings zijn vaste kampeergasten.
  • Verder zal een btw-verhoging van 6% naar 12% zorgen voor een onrechtvaardige extra prijsverhoging via de in onze sector gebruikelijke doorberekening van nutsvoorzieningen en ook van de gemeentetaksen, dit volgens de btw-regel dat bijzaak steeds de hoofdzaak volgt (zie beslissing Btw nr. E.T.5.835 dd. 27.05.1971).
  • Wat betreft de specifieke toeristische kampeermarkt zal het optrekken van de btw naar 12% betekenen dat ons huidig concurrentieel voordeel tegenover de prijzen van onze concurrenten-buurlanden in belangrijke mate verloren gaat. Dat geldt a fortiori voor alle “incoming verblijfstoerisme”. Zowat 50% van de toeristische overnachtingen in Vlaanderen komen vandaag uit het buitenland waarvan het grootste gedeelte uit onze onmiddellijke buurlanden. België schiet zich als bestemming in eigen voet met een btw-verhoging voor de logiessector naar 12%. Het behoud van 6% btw lijkt ons daarentegen net een goede promotie voor de hele Belgische logiessector. De sector vreest nu vooral dat er door minder concurrentiële prijzen ook minder boekingen gaan komen.
  • Een zeer belangrijk deel van onze recreanten – met name een flink deel van onze vaste kampeerklanten – zijn gepensioneerden. Voor deze groep zal de verdubbeling van de btw naar 12% des te harder aankomen. Andermaal willen wij benadrukken dat onze sector een belangrijke maatschappelijke rol speelt voor het welbevinden van duizenden landgenoten.

Meer informatie: www.recread.be

Een algemeen nieuwsbericht: www.hln.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *