Alhoewel de onzekerheid over de Elfstedentocht in 2012 toeneemt, heeft toeristisch Nederland het eerste succes al binnen. Vanuit de hele wereld kijkt de media nieuwsgierig naar de ophef die ‘een schaatstocht’ in Nederland teweeg brengt.
Wereldwijde aandacht
Een bericht van het internationale persagentschap Associated Press is volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) een belangrijke bron van artikelen en foto’s in kranten over de hele wereld. RTL Nieuws en de NOS maakten een overzicht met buitenlandse media; en hoe die reageren op de Elfstedenkoorts. Maar ook de sociale media helpen mee aan de wereldwijde aandacht voor ‘De tocht der tochten’. Na de eerste bijeenkomst van de Rayonhoofden was #Elfstedentocht zelfs even wereldwijd een trending topic op Twitter.
De marketingorganisatie Fryslan Marketing kiest voor een voorzichtige benadering door de website www.beleeffriesland.nl pas in de Elfstedensfeer om te zetten, zodra de beslissing ‘It giet oan’ is gevallen. Er is wel een overzicht te vinden van alle kleinere schaatstochten in de provincie.
Recreatie en horeca
In de aanloop naar de beslissing van de Rayonhoofden hebben veel schaatsliefhebbers al hun accommodatie in Friesland vastgelegd. Zelfs bij een negatieve beslissing zal een deel van de boekingen gewoon doorgaan. Uit een berekening van Fryslan Marketing en NBTC-NIPO blijkt dat het doorgaan van de Elfstedentocht een geweldige impuls zal hebben op de hele provincie. De NOS melde op haar website dat dit een extra omzet van 50 tot 100 miljoen zal opleveren; en dat is tussen de 5 en 10% van de totale jaaromzet van horeca en recreatie in Friesland.
Ondernemers
Ondernemers en commerciele websites hoeven eigenlijk weinig te doen om de boekingen te stimuleren. De website Hotels.com meldt: “Het aantal zoekopdrachten naar hotels in Friesland lag de afgelopen week (van dinsdag t/m dinsdag) ruim 300 procent hoger dan tijdens dezelfde periode een jaar geleden. Start- en finishplaats Leeuwarden lijkt het populairst onder schaatsliefhebbers. Zoekopdrachten naar accommodaties in de Friese hoofdstad stegen met meer dan 800 procent. Ook het betrekkelijk centraal gelegen Sneek lijkt met een toename van ruim 400 procent een geliefde bestemming te zijn.”
Holland Promotie (dankzij Friesland)
Het NBTC heeft de afgelopen dagen al diverse buitenlandse media te woord gestaan over De Elfstedentocht. De woordvoerder van het NBTC laat weten: “We hebben twee scenario’s klaarliggen; mocht de tocht doorgaan en mocht het er toch niet van komen.”
- Als de tocht doorgaat maken we een sfeerimpressie van hét schaatsevenement van Nederland, interviewen we buitenlandse bezoekers die meerijden of komen kijken en delen we leuke feitjes en historische wetenswaardigheden over Friesland en Nederland in de winter.
- Mocht vanavond nou toch bekend worden dat de Elfstedentocht er niet komt in 2012, dan tonen we vanaf morgenvroeg dat er nog steeds geschaatst wordt in Nederland, dat er allerlei activiteiten op het ijs zijn en dat we massaal aan het genieten zijn op en om het ijs.
Alle NBTC websites zijn ‘winterklaar’, zoals bv. de website in Duitsland: www.holland.com/de/tourist/artikel/elfstadtetour.htm en Belgie: www.holland.com/be_NL/toerisme.htm
Ook worden social media kanalen ingezet: op Facebook en Twitter accounts plaatst het NBTC o.a. posts en polls over de Elfstedentocht en leuke ‘winterwetenswaardigheden’ over Friesland en Nederland. Indien de Elfstedentocht doorgaat zal men dit internationaal kunnen volgen via ons internationale facebook, twitter en holland.com kanaal.
Bekijk ook het artikel op deze website van de ING, die de financiële consequenties van de Elfstedentocht in beeld brengt.
Meer informatie:
www.fryslanmarketing.nl
www.nbtc.nl
Eén reactie
Klopt! De Elfstedentocht is dé ultieme Fryslânpromotie. Lees dit maar even: http://wp.me/p1zDUu-1KW