Vindbaarheid op internet is voor recreatiebedrijven essentieel. Google speelt daarbij een belangrijke rol. Om de vindbaarheid te optimaliseren is een compleet nieuwe bedrijfstak ontstaan. Google laat zich echter niet zomaar foppen door een paar trucjes en past regelmatig de spelregels voor vindbaarheid aan. De laatste grote verandering werd besproken op een congres in maart, waarbij Linkbuilding-Specialist.nl aanwezig was.
Foute strategieën
Linkbuilding specialist Leon Zorge: “Het heeft lange tijd geduurd, maar nu eindelijk pakt Google foute linkbuilding en content strategieën hard aan. Gek genoeg zie je bijna geen Nederlandse artikelen van SEO bureaus over deze belangrijke algoritme update van Google de zogenaamde Panda / Farmer update. Terwijl bijna 40% van de sites hier in meerdere of minder mate last van zou hebben.”
Onderstaande een samenvatting van het Linkbuilding seminar en een samenvatting van deze belangrijke ‘Google Panda update’ voor 2011.
Google Panda / Farmer update:
- “Branding” wordt belangrijk
- Aantal lage of slechte content pagina’s op je site, kunnen je hele site negatief beïnvloeden
- Ratio advertenties en content op je pagina is belangrijk, 1 advertentie per pagina is voldoende.
- De user experience van je site is belangrijk (plaatjes, video’s, sharing mogelijkheden, gebruiksvriendelijkheid van je site.)
- Zorg voor backlinks van zoveel mogelijke relevante bronnen o.a. social media
- Design, van je website wordt steeds belangrijker voor Google
- Creëer een blog op je site, met actuele en alleen relevante onderwerpen voor je site
- Creëer interactie op je site met je doelgroep
- Creëer unieke en kwalitatieve content op je site
- Creëer ‘veel gestelde vragen’ gedeelte op je site
- Zorg voor traffic source diversiteit,
- Zorg voor scalable content
- Blijf linkbuilden en focus op alleen relevante links
- Bouw aan je Trust (vertrouwen)
- Devaluatie van domeinen met relevante keyword(s) erin
- Zorg voor echte testimonials die vervolgens linken naar de personen of bedrijven die je deze hebben gegeven
- Zorg dat je bedrijfsgegevens duidelijk op je site staan, telefoonnummer(s), duidelijke contact pagina, KVK nummer, algemene voorwaarden etc.
- Zorg voor foto’s met beschrijvingen en functies van je collega’s en hun contact mogelijkheden.
- Link ook naar andere relevante sites of relevante artikelen
Linkbuilding 2011
Investeer in kwaliteit links, je kunt tegenwoordig honderden of duizenden lage kwaliteit links in 1 keer kopen voor een paar honderd euro, zelfs als je effect ziet op korte termijn, zal het je schaden op lange termijn, en creëer je zo een onnatuurlijk en blijvend linkprofiel, indien je linkbuilding uitbesteed aan een linkbuilding bureau, vraag een garantie dat zijn 100% whitehat werken, niet aan automatisch linkbuilding doen en zich alleen bezig houden met “responsible linkbuilding”
Diversiteit in backlinks
Probeer backlinks van zoveel mogelijk bronnen te realiseren:
Blogs, forums, news sites, social bookmarks, statische sites, autoriteits sites, hierdoor zal je backlink profiel meer “natuurlijk” lijken, alleen links van blogs, is niet “natuurlijk” en kan je een penalty of problemen opleveren.
Door backlinks van zoveel mogelijk bronnen te krijgen, lopen je rankings minder gevaar als 1 of meerdere bronnen minder worden gewaardeerd in de ogen van Google, en door relevante backlinks en diversiteit bouw je ook meer Trust op.
Natuurlijk backlink profiel
Focus op een natuurlijk linkprofiel wat inhoudt dat je ook relevante links met een “no follow” zult moeten hebben, met een diversiteit in PR, backlinks met en zonder anchor tekst. En een gezonde combinatie van one-way links en wederkerig backlinks.
Wees voorzichtig met anchor tekst strategie
Op dit moment is Google penalty’s aan het uitdelen en devalueren van sites die teveel dezelfde anchor teksten hebben, en aan sites die weinig tot geen content hebben, alleen lage kwaliteit links hebben, zoals bijv. webshops met alleen producten en vergelijking sites zonder content.
Branding in 2011
“Branding” is nu erg belangrijk geworden bij het linkbuilden en in social media, de focus moet nu gaan liggen bij het linkbuilden op “branding strategie” i.p.v. anchor tekst strategie, indien je je nog bezig houdt met anchor tekst strategie bij het linkbuilden, gebruik dan meer woord combinaties of zinnen, ga diep linken En zorg voor een gezonde combinatie van je totale links t.o.v. “branding” links.
Social media 2011
De verwachting van Rand Fishking,van SEOmoz is dat tussen nu en 12 maanden in Europa de resultaten in Google voor 60% worden gedomineerd door Social Media, u zult dus niet alleen aanwezig moeten zijn op al deze socials, maar ook hieraan actief deelnemen, relevante volgers moeten krijgen en interactie met hen creëren, dus actieve en alleen relevante Twitter volgers, hen re-tweeten, relevante en actieve Facebook vrienden, die je “like” en of “Like not”. Als je afhankelijk bent van topposities in Google, dan is 2011 het jaar waar alles kan gaan veranderen door Social Media.
Met dank aan: Leon Zorge, Linkbuilding-specialist.nl