Toerisme Vlaanderen stelt een bijzonder uitgebreid lespakket voor ‘Klantgericht denken in de recreatiesector’ gratis ter beschikking. Deze cursus is specifiek ontworpen voor musea en attracties. De beste manier om aan mensgericht ontwerp te doen, is universeel; Design Thinking, oftewel mensgericht ontwerpen.
‘Door de bril van de bezoeker’ is een stap-voor-stap gids in de wereld van mensgericht ontwerpen. Het richt zich op de bezoekers van attracties en musea. Jij bent de ‘chief experience officer’, verantwoordelijk voor het creëren van onvergetelijke ervaringen. Samen met je team versterk je de reputatie van je attractie.
Van oorsprong is dit een cursus met fysieke begeleiding en o.a. praktijkopdrachten. Houd er dus wel rekening mee dat je dit onderdeel binnen deze zelfstudie dus mist – of eventueel op eigen initiatief moet aanvullen.
De cursus is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Begrijp de uitdaging (met o.a. uitleg over het proces dat je ingaat – en uitleg over de diverse stappen)
- Begrijp de behoeften (wat motiveert de verschillende doelgroepen – en wat hebben ze nodig)
- Bepaal je missie en het speelveld (zet jouw stip op de horizon – zo blijf je op koers.)
- Bedenken prototype en testen (maak plannen concreet)
- Tonen en evalueren
De cursus werd ontworpen door Gelotology
Meer informatie (de hele cursus): www.toerismevlaanderen.be/nl/kwaliteit/attracties-musea/diy-kit