Welke rol speelt de mobiele telefoon tijdens vakanties

Volgens de Hotels.com™ Mobile Travel Tracker is een kleine 15% van de Nederlanders op vakantie meer dan 5 uur per dag aan hun social media gekluisterd. De gemiddelde vakantieganger zit 2,5 uur per dag aan de smartphone vastgeplakt. De Nederlandse vakantieganger is voorl bang om iets te missen, oftewel, ze hebben last van FOMO (Fear of Missing Out).

mobiel fomoNederlandse vakantiegangers gebruiken voornamelijk de volgende social-mediakanalen:

  1. Facebook (62%)
  2. YouTube (38%)
  3. Twitter (28%)
  4. Instagram (26%)
  5. Skype (25%)

Nederlandse reizigers last van FOMO
Nederlanders blijken extreem gevoelig voor FOMO. 48% van de Nederlanders reizigers checkt tijdens vakantie updates en nieuws van vrienden op social media. Wie doet wat, waar en met wie? Een kwart geeft aan dat ze reageren op berichten van vrienden om niets te missen terwijl ze op vakantie zijn. Keep your friends close, keep your smartphone closer.

Mijn vakantie is leuker dan die van jou
Ook hebben we er een handje van om zelf op te scheppen door een mooi vakantiekiekje op social media te plaatsen. Maar liefst een derde van de Nederlanders geeft toe dat zij wel eens een foto plaatsen om de thuisblijvers jaloers te maken. Ook checkt 15% geregeld in bij een coole plek om te laten zien hoe fantastisch hun vakantie is.

“Appy Holiday”
Hoewel we allemaal roepen dat we op vakantie zo heerlijk tot rust willen komen en de boel de boel willen laten, blijkt dat in werkelijkheid lastiger dan gedacht. Ons app-gedrag laat zien dat we op reis onze familie en vrienden niet los kunnen laten. Nederlanders zijn op vakantie vooral geïnteresseerd in het bijhouden van social media, het lezen van het nieuws en appen met het thuisfront. Dus duiken we in plaats van in het zwembad massaal in onze smartphone om deze vijf populairste soorten apps tijdens het reizen te checken:

  1. Social media-apps (48%)
  2. Nieuwsapps (29%)
  3. Apps voor messaging/e-mail (28%)
  4. Reisapps (28%)
  5. Muziek- en entertainmentapps (27%)

Even niet bezig met thuis
Nederlanders pakken hun smartphone er op reis net zo vaak bij om social media te checken als om inspiratie op te doen (31%). Als we op vakantie bezig zijn met wat eigenlijk de bedoeling is – namelijk vakantie vieren – zoeken we informatie op om onze honger en reislust te stillen. We zijn namelijk het meest geïnteresseerd in restaurants en bezienswaardigheden. De populairste content waar Nederlanders op vakantie naar zoeken:

  1. Restaurants en leuke marktjes (47%)
  2. Bezienswaardigheden (47%)
  3. Kaarten en routebeschrijvingen (31%)
  4. Info over het lokale OV (22%)
  5. Musea en kunstgalerieën (20%)
  6. Bars (20%)

Meer informatie:  mobiletraveltracker.hotels.com

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *