In onze serie ‘Trends voor 2013’ #trends2013 mag Nederlands bekendse trendwatcher Adjiedj Bakas natuurlijk niet ontbreken. Optimistisch als altijd signaleert Bakas voor 2013 lichtpuntjes. Vooral voor slimme, innovatieve ondernemers liggen er in crisisjaren gouden kansen. ‘Het Chinese woord voor crisis bestaat uit twee karakters: crisis en kans. En zo is het maar net. Je ziet dat na alle grote depressies doorbraakinnovaties het licht zagen.
Voor 2013 voorziet de ’trendwatcher des vaderlands’ (Managementboek.nl) de opkomst van de ‘consumeigenaren’, die samen een aandeel in een toneelstuk, boek of documentaire kopen. Ook signaleert hij dat steeds meer bedrijven elkaar onderling, dus zonder tussenkomst van banken, geld lenen (peer2peer-banking). Aan de leegstand van kantoorpanden komt geen eind, maar die vermindert wel doordat er steeds vaker een andere bestemming aan wordt gegeven. Niet alleen een woonbestemming, maar ook om er tomaten of komkommers in te telen. Met speciale led-techniek is dit sinds kort mogelijk.
Highlights uit het trendrapport:
– Lage rente, hogere inflatie en daaraan gekoppeld de roep om meer loon
– Consumenten lossen steeds meer schulden af
– Meer pogingen om tot de Verenigde Staten van Europa te komen
– Opkomst ‘euronuchteren’, die Europa rationeel benaderen.
– Teenpreneurs worden stinkend rijk
– Nanny-apps houden ons bij de les in de supermarkt
– De Facebookificatie van de winkel zet door
– Gouden tijden voor Hack&Co
– Mode: ingetogen en toch opvallend
– We willen zeker weten dat wat we kopen echt ecologisch en duurzaam is
– In o.a.: Gers Pardoel, Kees van der Staaij, Eva Jinek
– Uit o.a: Mark Rutte, Barbie (van Oh Oh Cherso), Geert Wilders
Lees het trendrapport online (pdf)