Vakantiewerk doe je allang niet meer alleen voor een extra zakcentje. Zes op de tien jongeren zien vakantiewerk vooral als een belangrijke eerste stap in hun carrière. Dit blijkt uit onderzoek van StudentenWerk, Nederlands grootste uitzendbureau voor jongeren.

Vakantiewerk als cv-builder
“Het onderzoek bevestigt een trend die wij al een paar jaar zien in bij onze kandidaten”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, de organisatie achter StudentenWerk. “De jongeren van nu zijn heel bewust bezig met hun toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Vakantiewerk zien zij als een manier om alvast nuttige werkervaring op te doen en zichzelf in de kijker te spelen bij potentiële werkgevers. Daarom kiezen zij ook vaker dan vroeger voor functies die goed staan op hun cv, zoals klantcontactmedewerker of administratief medewerker.”
Mannen willen verdienen, vrouwen ervaring opdoen
Mannen en vrouwen blijken ieder op hun eigen manier tegen vakantiewerk aan te kijken. Zo zijn mannen minder met hun toekomst bezig. Zij gaan vaker voor het snelle geld of nemen een vakantiebaantje omdat het hen “van de straat houdt” (verdeling respondenten: 55 procent man, 45 procent vrouw), terwijl vrouwen vaker werken om hun cv te versterken (verdeling respondenten: 40 procent man, 60 procent vrouw).
Bron: persbericht studentenwerk.nl