Trends bepalend voor groeikansen

Ondanks de economische tegenwind zijn er voor ondernemers toch ook kansen als zij inspelen op belangrijkste trends. In het rapport ‘Ondernemen naar 2020 – Kansen voor ambitieuze ondernemers’ van het ING Economisch Bureau wordt specifiek ingegaan op kansen voor de horecasector, die voor en deel ook van toepassing zijn op de recreatiesector.

Hoewel in 2012 er weer sprake is van economische krimp in de meeste sectoren en de groeiverwachtingen tot 2020 gematigd zijn, is er in elke sector ruimte voor groei voor individuele bedrijven. Een belangrijke voorwaarde is dat de onderneming tijdig inspeelt op kansen in de sector.

Toegankelijkheidsaspecten worden steeds belangrijker (foto: ZET Brabant)

Relevante trends
De economen van het ING Economisch Bureau hebben de periode tot 2020 genomen en gekeken naar de belangrijkste trends en wat deze betekenen voor bedrijven en ondernemers in verschillende sectoren. De vijf meest relevante trends die dit rapport onderscheidt zijn: Demografie, duurzaamheid, internet, technologie en internationalisering. Geen nieuwe trends, maar wel ontwikkelingen die hun impact hebben op de bedrijfsvoering en de afzetkansen van bedrijven in verschillende sectoren.

Gevolgen voor de Horeca:

Vergrijzing
Voor de horeca liggen de kansen vooral in de luxe-segmenten. Dat heeft te maken met de groei van het aantal ouderen, die over het algemeen een hoger bestedingspatroon hebben. De vergrijzing creëert ook op een andere manier mogelijkheden voor de sector. Zo kan de hotelbranche met zorghotels inspelen op de behoefte aan kwalitatief hoogstaande zorg. Ook voor restaurants en cateringbedrijven die zich richten op de bereiding en bezorging van smaakvolle, gezonde maaltijden biedt de vergrijzing volop mogelijkheden.

(red. Praktisch boekje voor ondernemers: Toegankelijkheid en zorg in Recreatie en Toerisme)

Internationalisering
Vooral voor hotels biedt internationalisering kansen. In 2011 groeide de buitenlandse hotel- en pensionovernachtingen al richting een aantal van zeventien miljoen (ruim de helft van alle overnachtingen). Nederland trekt veel internationale bezoekers, waar horecagelegenheden van profiteren. Amsterdam zal in 2020 waarschijnlijk ook een grote aantrekkingskracht hebben op mensen uit het buitenland. De afgelopen jaren vonden tussen de 40 en 50% van alle buitenlandse overnachtingen plaats in de hoofdstad.

Meer informatie: Ondernemen naar 2020, door ING Economisch Bureau (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *