Trend ‘blurring’ uitgelicht

Het mixen van functies en vervagen van grenzen (‘blurring’) is de laatste tijd volop in het nieuws. In een overzichtspublicatie gaat Van Spronsen & Partners horeca – advies in op deze trend, de bestaande regelgeving en de verwachtingen voor de ontwikkelingen.

blurringHet MKB, met name in de binnenstad is volop in beweging. Mede door forse groei van online aankopen, oplopende leegstand en winkelketens die omvallen, verandert het landschap in de binnensteden. Met daarbij het veranderende consumentgedrag zien veel ondernemers zich genoodzaakt hun formules aan te passen, mede geïnspireerd door wat in het buitenland allemaal wel mag. Ondanks dat er veel in regelgeving vastligt, zoeken ondernemers en gemeenten de grenzen op.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is al enige tijd bezig met het opstarten van een pilot, waarbij retailers alcohol mogen verkopen en drankverstrekkende horecaondernemers een retail functie mogen vervullen. Ondanks dat staatssecretaris Van Rijn zeer fel tegen is (overtreding van de wet), lijkt een aantal grote gemeenten zich hier weinig van aan te trekken en zien zij het experiment als iets waarin ze voorloper kunnen zijn.

Vorige week was groot in het nieuws: winkeliers in Den Bosch mogen alcohol schenken op terras. De lokale horeca protesteert fel, want: zij moeten zelf aan allerlei regelgeving voldoen (lees: investeren) als ze alcohol willen schenken en de winkeliers hoeven dat niet te doen. De horeca predikt hierbij het principe van gelijke monniken gelijke kappen. De lokale politiek geeft als argument dat winkeliers niet aan de zelfde regels hoeven te voldoen omdat het schenken van alcohol ondergeschikt is. Maar wat is de toekomst?

Lees het brancheboekje ‘Blurring in beeld’ voor meer informatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *