Even een kijkje over de heg bij een andere branche; Retail-brancheorganisaties CBW Mitex zette onlangs de trends op een rijtje die de retailmarkt de komende jaren gaan beïnvloeden. Op hun website zijn achtergronden en filmpjes te vinden die meer inzicht geven in deze trends. Met enig inlevingsvermogen zijn de trends ook toe te passen op de recreatiesector of in een verdienmodel waarbij retail een rol speelt, zoals bijvoorbeeld souvenirshops.
1. Individualisering
Consumenten willen steeds meer maatwerk. Ze zijn geïnteresseerd in producten die met hun eigen stijl en smaak vormgegeven kunnen worden. Een persoonlijke benadering hoort hierbij.
2. Cross Chanel Commerce
Consumenten zijn dankzij internet steeds beter geïnformeerd over prijzen en producten. Ze willen meer producten op elk moment en via elk kanaal kunnen kopen.
3. De digitale superconsument
De consument is onder invloed van internet steeds beter geïnformeerd en bepalen hun aankopen op basis van reviews, forums en social media.
4. Einde van de piramide
Ouderen blijven langer jong en jongeren worden eerder volwassen. De bevolking zal snel vergrijzen en eenpersoonshuishoudens zullen sterk toenemen.
5. Glocalisering
Consumenten wensen openheid en transparantie over producten en hun herkomst. Kansen voor retailers die door internet overal kunnen inkopen en hun klanten in hun marketing hierbij betrekken. Aan deze trend besteedden we op Pretwerk onlangs nog aandacht in het artikel Nostalgisch Nederland wordt weer hip
6. Prioritijd
Werk en vrije tijd raken steeds meer vermengd. De winkelbehoefte verandert daardoor ook, de ene keer funshopping, de andere keer runshopping.
7. Transparantie
De consument wenst openheid van de retailer. Ook met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De retailer kan zich hiermee onderscheiden en profileren.
8. Het nieuwe midden
Grote spelers aan de onderkant van de markt schuiven op naar het midden. Door lage prijzen maar ook door een mix van een juist assortiment, goede service en innovatieve marketing bedienen ze nieuwe klanten.
9. Consuminderen
Bij retailers staan kosten onder druk door hogere grondstofkosten en ouder personeel. Daarbij gaat de consument mede door de crisis bewuster en minder besteden, maar blijven wel hoge prestaties van de retailers verwachten.
10. Nieuwe markten
Opkomende markten als India en China zijn groeikansen voor merken en retailers. Hierdoor zal er minder in Europa geïnvesteerd worden, waardoor bestaande winkelconcepten langer moeten meegaan.
Meer informatie: www.retail2020.nl