Het provinciebedrijf Westtoer en Horeca Vorming Vlaanderen organiseren nieuwe taallessen aan de Kust. Doel is om toeristische ondernemers extra te ondersteunen in het gastvrij onthaal. Dit voorjaar staat een cursus Frans op het programma. Voor Franstalige horecamedewerkers in De Panne is een cursus Nederlands voorzien.
“Kwaliteit is een speerpunt in het hedendaags toerisme. Als gastvrije regio is het onthaal meer dan belangrijk. Ondernemers hebben vaak het eerste contact met toeristen. Talenkennis biedt een meerwaarde”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.
Bij deze nieuwe actie benadrukt Westtoer de impact van toeristen uit Franstalig België. 22% van alle kusttoeristen zijn Franstalige Belgen. Dagtoeristen, verblijfstoeristen en tweede verblijvers uit Wallonië en Brussel besteden samen circa 550 miljoen euro. Dit is 21% van de jaarlijkse bestedingen die het kusttoerisme genereert. Ongeveer 20.000 vakantiewoningen aan de Kust hebben een eigenaar uit Franstalig België. Kusttoeristen uit Frankrijk (Haute France) zijn goed voor ruim 5% marktaandeel.
Stefaan Gheysen, algemeen directeur Westtoer: “Franstalig België is een belangrijke en stabiele markt. Walen en Brusselaars zijn ook herhaalbezoekers. De taallessen maken deel uit van de voortdurende aandacht voor kwaliteitsvol onthaal”.
Frans en Nederlands
Doelgroep van de taallessen is het zaalpersoneel van restaurants, tearooms, brasseries of cafés aan de Kust. De cursus focust op dagelijkse werksituaties en gesprekken. De cursus wordt per kustgemeente georganiseerd, telkens van 14u tot 17u. Zo kunnen de deelnemers tussen twee werkshifts aanwezig zijn. In de Panne wordt ook een cursus Nederlands georganiseerd voor het Franstalig zaalpersoneel in deze badplaats.
Voor de praktische en inhoudelijke organisatie van de cursus werkt Westtoer samen met Horeca Vorming, de sectororganisatie voor de horeca in Vlaanderen. Directeur Pieter Tratsaert: “Gasten kijken meer en meer naar het totaalplaatje. Naast lekker eten en een gezellige sfeer hechten ze ook veel belang aan de service. Met enkele zinnen in de taal van de gast kan je het verschil maken. De cursus is zeer praktijkgericht zodat de deelnemers er meteen mee aan de slag kunnen.”
Meer informatie: corporate.westtoer.be/boostcursusfrans