• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 50 dagattracties
  • Zoeken

Rondje op terras steeg dit jaar met ruim 3%

24 juli 2019 by Redactie Reageer

Landelijk steeg dit jaar de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar € 23,35, mede beïnvloed door de verhoging van het BTW-tarief. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden.

Deze resultaten zijn afkomstig van de 13de  editie van het terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Uit het jaarlijks rondje langs de terrassen in de grote steden blijkt dat prijs voor een rondje (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) in Amsterdam voor het vijfde jaar op rij het duurste is. Een rondje kost daar € 27,05, 16% hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit is niet verrassend aangezien de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land, bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Het verschil valt overigens nog mee als we het vergelijken met de hotelprijzen, die liggen al jaren circa 23% hoger. De tweede plek op de ranglijst is voor Den Haag, gevolgd door Haarlem en ’s-Hertogenbosch. Opvallend: Zoetermeer klom 4 plekken en completeert de top vijf

Verhoging BTW-tarief zorgt voor relatief hoge stijging

Een stijging van boven de 3% kwam de afgelopen jaren niet voor tijdens het onderzoek, toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen. De verhoging van het BTW-tarief van 6% naar 9% is terug te zien in de prijzen. Deze alcoholvrije dranken stegen met 3,8% tegenover 2,6% voor bier en wijn. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden. Zonder de verhoging van BTW kwam het rondje terras uit op gemiddeld € 23,07, wat neerkomt op een stijging van 1,9%: de laagste in vijf jaar tijd

Inkoop- & verkoopprijzen bier

Uit onderzoek blijkt dat de stijging van de inkoopprijs van bier niet volledig wordt doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met 3,7%. De horecaondernemers verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,3%. Over de afgelopen tien jaar steeg de inkoopprijs van bier met 46% terwijl de prijs in de horeca met 28% werd verhoogd

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 5,18, wat neerkomst op 0,65 cent per drankje. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs € 3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€ 2,40) en in Arnhem kan er voor € 2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden. Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar € 2,40.

Terraskoopkracht in Amsterdam het laagst

De ‘terraskoopkracht’ is dit jaar het laagst in Amsterdam. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Amsterdam hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 20 rondjes per week. Breda heeft, net als vorig jaar, de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 25,7 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 22,2 rondjes per week

Trends op het terras

De twee trends die dit jaar voornamelijk gesignaleerd worden op de Nederlandse terrassen zijn redelijk tegenstrijdig: speciaalbieren en alcoholvrijbieren. De specialbieren worden al enkele jaren genoemd als trend op het terras en hebben hun plek op de menukaart inmiddels veroverd. De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt.

Bron en meer informatie: www.spronsen.com

Categorie: Ondernemerschap

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Webinar: Haal meer uit Google’s nieuwe feature ’things to do’ (aanraders)

Stroopwafelshop & vendingmachine met beleving voor toeristische locaties

Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Recreatie Vakbeurs organiseert nieuw 2-daags event in Gorinchem: Recreatie Next Level

Nieuwe technieken toveren stad (Sydney) om naar immersive expositieruimte

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 12
12 juni - 13 juni

Seli Show (indoor entertainment)

jun 13
13 juni om 10:00 - 15 juni om 19:00

Provada (vastgoedbeurs)

jun 15
15 juni - 17 juni

Ecsite conference (science centers)

jun 15
08:30 - 17:30

NIMA Marketing Day

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Ferdi op Campings over hun manier van omgaan met het aanhoudende personeelstekort
  • Ton op Camping Groene Eiland overgenomen door Capfun
  • Peter Wijnen op Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Secundaire Sidebar

Insight

Ons natuurbeeld verschuift en dat geeft frictie

Energieverbruik daalt met ruim 30% door verbruik van kampeerders te meten

Lessen vanaf Google Travel EMEA Summit 2023

Kidults: Speelse volwassenen spelen hun eigen spel

Welke rol speelt speelgoed in de recreatiesector?

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Kruidenier

Goud in Handen

Insiders

BCE leisure

ANWB

Top Animation

RED online marketing

Countus

CampPlus

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS