Regelgeving en doelgroepen centraal in Recreactie oktober

Het hoofdartikel van de oktobereditie van brancheblad Recreactie, gaat over bestemmingsplannen. Een juridisch planoloog van Rho merkt in de praktijk dat gemeenten soepeler omgaan met de bestemmingsplannen. Dat is mede ingegeven door de crisis. Door te kiezen voor ‘flexibel bestemmen’ wordt het ondernemer makkelijker gemaakt om hun plannen te verwezenlijken.

recreactie oktober 2013Andere onderwerpen die ingaan op wet- en regelgeving:

Interview met VVD kamerlid Erik Ziengs. Hij strijdt tegen overbodige regeltjes, en met succes; Het verplichte logboek voor speeltoestellen is inmiddels van de baan; net als het verplichte energielabel en het digitaal in kaart brengen van ondergrondse netwerken. De volgende knelpunten die Ziengs wil aanpakken: minder inspecties en belangenverstrengeling van gemeenten bij grondverkoop.

Op de natuurtop van 22 juni is een intentieverklaring ‘natuur en gastvrijheid’ getekend. Staatssecretaris Dijksma werkt toe naar een nieuwe natuurwetgeving, maar de afspraken i nde intentieverklaring gaan vooral over samenwerking buiten de regeltjes om. Natuur en de gastvrijheidssector kunnen elkaar op vele vlakken helpen en aanvullen.

In de rubriek ‘Gluren bij de buren’ wordt gekeken naar de legionellawetgeving in verschillende landen.

Over veiligheid is in Nederland veel vastgelegd in wetten, verordeningen en daaruit voortvloeiende handboeken. In een beknopt artikel van Falk wordt nog eens op een rijtje gezet waar een organisator van een feestelijk evenement mee te maken krijgt.

De tweede rode draad die door het dikke oktobernummer loopt is: Doelgroepen.

Met de Recron Innovatie Campagne (RIC) heeft de Recron een veelzijdige strategie voor een doelgroepaanpak in de markt gezet. In deze editie wordt specifiek ingegaan op de groeninrichting en de relatie met de hoofddoelgroepen uit de campagne.

Camping ’t Reestdal in Overijssel heeft gekozen voor de doelgroep; kinderen met autisme. Ondernemers Jeroen Slager deelt zijn overwegingen om juist voor deze doelgroep te kiezen; ook de angst om een stempel te krijgen van ‘zorgcamping’ en andere doelgroepen af te stoten is herkenbaar. Mooi verhaal over keuzes in onzekerheid (die elke ondernemer moet maken.)

Ilse Poldermans schreef een scriptie over het imago van kamperen. Uitgangspunt van haar onderzoek is de doelgroepindeling van de RECRON. In het artikel worden 3 scenario’s geschetst om het kamperen toekomstbestendiger te maken.

Nog een specifieke doelgroep komt aan bod in het artikel: Natuurbewust ondernemen loont. Hierin worden twee bedrijven gevolgd heel bewust duurzame keuzes maken en de natuur en het groen hebben ontwikkeld tot hun belangrijkste trekpleister; camping Geversduin en Camping Tuinderij Welgelegen.

En verder nog in deze Recreactie:

  • Interactief met water; over een Spray Park
  • Ontwikkeling en renovatie van zwembad De Waterdam in Volendam
  • Aanpak van Optisport bij het trainen van managers in sport- en zwemaccommodaties
  • Artikel van Eneco over energiekosten
  • Discussie over het verbod op Roundup (onkruidbestrijding)

Meer informatie: www.recron.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *