Rabobank: Samenwerking essentieel in de plattelandsrecreatie

Tijdens het congres ‘De kracht van samenwerking’ hield Annemarie de Groot, sectormanager Horeca en Recreatie van de Rabobank een lezing over de toekomst van de plattelandsrecreatie. In deze onzekere economische tijden is het goed om efficiënt te werken; dankzij samenwerking kunnen vele voordelen worden behaald.

Zorgboerderij Zandeinde

Voor komend jaar schat het CBS in dat de consumptie met en kwart procent zal dalen. Dit is slechts een deel van het slechte nieuws, want door diverse kostenstijgingen komt de koopkracht nog veel meer onder druk te staan.

Bedrijfsbeoordeling
Uit cijfers van de Rabobank blijkt dat in onzekere tijden door bedrijven vaak snel wordt besloten om investeringen uit te stellen. De Groot: ”op de korte termijn geeft dat een positieve invloed op de resultaten. Maar in de belevenissector van de recreatie kun je niet te lang de hand op de knip houden. Bedrijven moeten blijven (her)investeren. Informatie over achterstallig onderhoud of een weinig inspirerend recreatieaanbod wordt, mede door de opkomst van de recensiewebsites, razendsnel gedeeld met anderen.”

90% van de investeringen loopt uit
Voor investeringen zijn ondernemers vaak ook afhankelijk van vreemd vermogen. De Rabobank is met een marktaandeel van 57% de grootste kredietverstrekker in de sector Horeca & Recreatie. Is de kredietkraan inmiddels niet grotendeels dicht? De Groot: “Aan de voorwaarden voor kredietverstrekking is er sinds de crisis weinig veranderd. Zo wordt rond de 30 a 40% aan eigen vermogen verwacht bij investeringen. We zijn wel kritischer geworden in het beoordelen van prognoses. In bijna 90% van de ingediende plannen blijken de investeringen uit te lopen. We vragen aan ondernemers dan ook een kritischer onderbouwd plan, waarbij bijvoorbeeld ook ‘leergeld’ wordt meegenomen. Er valt immers altijd wel iets tegen.”

Samenwerken
Specifiek voor de plattelandsrecreatie ziet De Groot kansen in samenwerking op drie samenwerkingsdimensies:

  • Samen een gebied of regio aantrekkelijk maken; in overleg met VVV’s of gemeenten
  • Samenwerking zoeken met traditionele horeca en recreatie
  • Samen leren van het succes en fouten van anderen.

Juist de kleinere bedrijven hebben niet alle expertise in huis. Potentiële faalfactoren van een onderneming kunnen op deze manier worden opgevangen. Marketingkennis recreatief ondernemerschap/gastheerschap zijn twee voorbeelden van kritische succesfactoren waarbij bedrijven elkaar kunnen helpen. Door gebruik te maken van elkaars sterke punten kun je samen een sterke positie in de recreatiemarkt creëren.

Met dank aan:
Annemarie de Groot
Sectormanager Horeca & Recreatie
Rabobank Nederland
www.rabobank.nl/cijfersentrends

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *