Online marketingtool groeit uit tot community; hetbestevandeVeluwe.nl

Met het online zetten van de website www.hetbestevandeveluwe.nl is een eerste stap gezet in het creëren van een online community voor de Veluwe. Het platform biedt veel meer praktische ondersteuning aan bezoekers dan de reguliere promotiewebsites. Dankzij een ingenieus systeem wordt volop ingespeeld op de lessen uit de deeleconomie en kunnen gebruikers makkelijker hun eigen dagtochten en vakanties op maat samenstellen.

Banner Het beste van de VeluweDeeleconomie
Vakantiepark Hoenderloo is sterk afhankelijk van de aantrekkelijkheid van de omgeving; de natuurgebieden, attracties en bijzondere steden en dorpen. Op de eigen website werd daarom al intensief doorverwezen naar de trekpleisters in de omgeving. Dat werd nog eens versterkt door een Veluwebox, vol met aanbiedingen en streekproducten, en de verkoop van tickets aan de balie. Ondernemer Danny Paerl zag dat zijn aanpak zeer werd gewaardeerd door de gasten op zijn bedrijf, maar ook door de samenwerkende ondernemers. Met de filosofie van de deeleconomie in zijn achterhoofd, besloot hij om het platform verder open te stellen en uit te bouwen naar een Veluwe-community waar recreatiebedrijven, gasten en andere fans van De Veluwe, hun kennis en ervaring kunnen delen. Paerl: “De huidige websites over de Veluwe doen dat in de Gouden-Gids-vorm, met vooral lijstjes van producten. Dat voegt maar weinig toe voor de bezoeker. Onze nieuw ontwikkelde website www.hetbestevandeveluwe.nl is ingericht als instrument om de gasten van de Veluwe concreet verder te helpen met de planning en hun bezoek aan De Veluwe.”

Bijdragen belonen
Ook aan de organisatiekant van het platform is nagedacht over een model dat mensen stimuleert om een bijdrage te leveren en hun ervaringen te delen. De belangrijkste twee gebruikersgroepen zijn de gasten/fans van het gebied en de (recreatie)ondernemers.
De gasten wordt gevraagd om deel te nemen aan de community. Dat is op zich wel een drempel, want het vraagt in eerste instantie om het invullen van enkele basisgegevens. Daar krijgen de deelnemers dan wel gerichte aanbiedingen en nuttige informatie voor terug. Ook een recensiemodel is in het platform ingebouwd en bezoekers kunnen hun ervaringen met teksten en foto’s delen op het platform. Wie meer bijdraagt, krijgt een hogere status; en dat resulteert dan weer in meer voordeeltjes.
Ook voor de ondernemers en professionele partners is een dergelijk beloningssysteem ingebouwd. Wie als deskundige vaker een bijdrage levert, die ook nog eens hoog wordt gewaardeerd, krijgt voordelen voor terug binnen het totale marketingplatform. Bijvoorbeeld vaker een toppositie op de website voor hun artikel of korting op een advertorial in het (papieren) magazine.

Uitrollen over de hele Veluwe
Nu het complexe platform eenmaal is gerealiseerd ziet Paerl volop kansen om dit instrument verder uit te rollen over de rest van de Veluwe: “Alhoewel de website op dit moment het meest zichtbaar is, is het slechts een onderdeel van een breder programma gericht op samenwerking. Via een besloten deel van het systeem kunnen wij bijvoorbeeld tickets bestellen bij attracties en verkopen aan de balie. Binnenkort komen er nog een aantal onderdelen bij; zoals de Veluwebox met producten een aanbiedingen, een Veluwecard en een magazine. Doordat ondernemers samenwerken aan een gezamenlijke promotie, is dit ook een ideaal startpunt voor een lokale businessclub. Dat lokale is zeker van belang, want de gast zoekt het vermaak vooral in de directe omgeving en de ondernemers hebben daar ook het meeste contact met elkaar.”

Meer informatie: www.hetbestevandeveluwe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *