Online bestedingen groeien flink door; reisbranche grootste marktaandeel

In 2010 heeft de Nederlandse consument 8,2 miljard online besteed; 11% meer dan in 2009. Het grootste aandeel wordt gerealiseerd door ‘Reizen’. Het marktvolume van Pakketreizen en appartementen bedraagt in 2010 € 2,15 miljard. De online omzet van Vliegtickets en Hotels bedraagt € 1,36 miljard.

Meer bestellingen; kleinere bedragen
Het aantal bestellingen is in 2010 de belangrijkste driver van de online thuiswinkelmarkt. Het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper neemt nog steeds toe met 20% naar 7,4 bestellingen per persoon. Daarnaast zorgt het nog steeds toenemende aantal online kopers voor groei in de online consumentenbestedingen. In 2010 zijn er 600.000 consumenten geweest, die voor het eerst een online bestelling hebben geplaatst. Daarmee is het aantal online shoppers in één jaar voor het eerst uitgekomen boven de 9 miljoen consumenten, namelijk 9,25 miljoen online kopers.

Consumenten hebben in 2010 gemiddeld per persoon bijna € 890 besteed, een toename van 4% ten opzichte van 2009. De groei in het gemiddeld besteed bedrag komt volledig ten goede aan het aantal bestellingen. “We zien dat consumenten nu ook sneller kleine bestellingen plaatsen op internet met een lagere orderwaarde,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research, vult aan: “Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol. Het gemiddeld besteed bedrag per order is het afgelopen jaar gedaald met 14% naar € 119 per order.”

Vooruitzichten

Frank Sibbel, van onderzoeksbureau Blauw, voorziet de volgende ontwikkelingen:

Toetreders vanuit de traditionele retail in het online verkoopkanaal.
“Deze traditionele retailers krijgen een voorsprong ten opzichte van nieuwe pure players. Aan de andere kant zien we dat ervaren online retailers (zowel pure players als clicks & bricks) in staat zijn ook steeds meer vertrouwen te winnen bij consumenten, en de beleving van online shoppen verder verbeteren door technologische ontwikkelingen, meer specialisatie, betere zoekmogelijkheden en consumer ratings & reviews. ”

Mobiele applicaties zorgen voor verdere groei online markt
“De opkomst van het mobiele kanaal is een driver voor de markt met veel potentie, waardoor consumenten steeds minder plaats of tijd gebonden zijn om een online aankoop te doen. De synergie tussen al deze kanalen zal zorgen voor verdere groei van de totale thuiswinkelmarkt”.

Consument overal online
Ed Nijpels, voorzitter van thuiswinkel.org voegt daar nog aan toe: “Voor de consument wordt het tegenwoordig alleen maar eenvoudiger om overal en op elk moment van de dag online producten of diensten te kopen. Dit komt door de mate waarin de consument tegenwoordig online is, de overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (bv. internet, mobiel en tablet) en de technologische ontwikkeling van apparatuur die we dagelijks gebruiken,”

Meer informatie: www.thuiswinkel.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *