MKB-ondernemers zijn actief en bewust bezig met mobiel werken. Iets meer dan de helft van de ondernemers wil 24/7 bereikbaar zijn voor het bedrijf, zodat zij kunnen ingrijpen als dit nodig is. 34% wil ’s nachts en in het weekend niet gestoord worden en 10% geeft aan buiten kantooruren niet bereikbaar te willen zijn.
Werk en privé
Het bewaken van de balans tussen werk en privé is bij deze laatste doelgroep de voornaamste reden. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Mobiel werken – Overal Ondernemen’ van MKB-Nederland en KPN, dat vandaag is verschenen. Aan het onderzoek deden 511 kleine en middelgrote bedrijven mee. De ondernemers werden in het onderzoek onder andere gevraagd naar hun ervaringen met mobiel werken, de mate van bereikbaarheid, het online samenwerken en beschikbaar zijn van documenten en de kennis van moderne communicatiemiddelen.
Een krappe meerderheid (58%) van de Nederlandse ondernemers zegt weinig problemen te ervaren op het gebied van bereikbaarheid. Vier op de tien ondernemers geeft aan thuis minder goed bereikbaar te zijn vanwege met name netwerk- of verbindings-problemen. Op kantoor en onderweg is de overgrote meerderheid van de ondernemers altijd goed bereikbaar. De wijze waarop men het liefst bereikbaar wil zijn verschilt. 19% van de ondernemers maakt bij voorkeur gebruik van de bekende mobiele telefoon, nog eens 19% is het liefst bereikbaar via E-mail en 14% via berichtenservices. Face-to-face communicatie blijft voor mkb-ers een belangrijk communicatiemiddel (17% geeft hier de voorkeur aan), maar ook moderne social media (12%) worden ingezet om altijd en overal bereikbaar te zijn.
Moderne communicatietechnieken relatief onbekend
Opvallend is de relatieve onbekendheid van nieuwe technieken voor videoconferencing Google Hangout en Microsoft Lync. De helft van de ondernemers maakt weleens gebruik van zogenoemde hosted werkplekken, terwijl een kwart (vooral buiten de Randstad en Noord-Brabant) daar nog nooit van heeft gehoord.
Beschikbaarheid van documenten
Om thuis en onderweg mobiel te kunnen (samen)werken heeft de ondernemer vooral toegang nodig tot werkdocumenten (29%) en klantinformatie (27%). In praktijk hebben vooral directieleden (50%) en managementteamleden (29%) overal toegang tot deze documenten. Verbindingsproblemen en een gebrek aan de benodigde software leveren hierbij de meeste drempels op.
Kennis over beveiliging schiet te kort
Hoewel 50% van de ondernemers zich bewust is van de veiligheidsrisico’s die mobiel werken met zich meebrengt, is 36% van de ondernemers onvoldoende op de hoogte van de beveiliging van de apparatuur. Ondernemers paren een gebrek aan kennis van de beveiliging van hun mobiele apparatuur aan de verwachting dat zij toch geen doelwit zijn van internetcriminaliteit. Over het algemeen zijn de deelnemers niet bang om hiervan slachtoffer te worden. 15% is zelfs van mening dat een wachtwoord voldoende bescherming biedt.
Bron: persbericht MKB Nederland