Verduurzamen is voor veel branches een belangrijk onderwerp. Ook de toeristische sector zal de dans niet kunnen ontspringen. Binnen het toerisme zien we nu al de effecten van klimaatverandering. De impact op de sector is dus groot. We zullen dan ook alles op alles moeten zetten om te gaan opereren binnen de grenzen van de planeet.
Hoe kunnen we als toeristische sector verduurzamen en streven naar een klimaat neutrale toekomst?
Vragen die afgelopen maandag centraal stonden tijdens het jaarlijkse vrijetijdscongres van Visit Flevoland in Kunstlinie Almere. Met inspirerende verhalen, trends en ontwikkelingen kregen ruim 100 ondernemers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit de vrijetijdssector handvatten en ideeën om hier de komende jaren mee aan de slag te gaan. Maar ook de #Greenvibes award werd uitgereikt aan onderneemster Milly Breton – Van Groll die haar bedrijf het meest van allemaal in het groen wist te steken. En werden de nieuwe aanwezige leden van de sectortafel geïnaugureerd door gedeputeerde Jop Fackeldey. De sectortafel bestaat uit 20 Flevolandse ondernemers die met elkaar in contact staan en nadenken over bepaalde vraagstukken m.b.t. de toeristische branche.
Gedeputeerde Jop Fackeldey: ‘Samenwerking is belangrijk. De afgelopen periode heeft laten zien dat het in roerige tijden belangrijk is om de krachten te bundelen. Ook als het gaat om doelstellingen rondom de energietransitie en verduurzaming te halen. Ik zie veel goede initiatieven bij ondernemers die streven naar meer duurzaamheid en klimaatneutraal toerisme. De inspirerende lezingen van vandaag zullen daar zeker aan bijdragen. Laten we de komende jaren proberen om die verduurzaming samen zoveel mogelijk door te zetten’.
De middag werd afgesloten met een borrel waarbij de deelnemers ruimschoots de gelegenheid hadden om met elkaar van gedachten te wisselen en nieuwe contacten te leggen. Heel belangrijk volgens Brigitte Daalder- Van Merkesteijn, directeur van Visit Flevoland.
‘Het bundelen en uitwisselen van kennis en ervaring is heel waardevol om Flevoland als destinatie nog beter op de kaart te zetten. Het introduceren van de sectortafel is daar al een mooi voorbeeld van. Het komende jaar zullen we nog meer de samenwerking zoeken met ondernemers en relaties binnen de sector en dit faciliteren’, aldus Brigitte Daalder- Van Merkesteijn.
Bron en meer informatie: www.visitflevoland.nl