Historicus Tessa Verloren van Themaat, die voor het Meertens Instituut en het Openluchtmuseum onderzoek deed naar gebruiksvoorwerpen met oer-Hollandse symbolen, spreek over de trend ‘Glocalisering’. De typisch Hollandse symbolen, zoals tulpen, klompen en molentjes, duiken overal op. Maar nu ook echt overal. Dat schrijft dagblad Trouw in een artikel.
De trend komt niet uit de lucht vallen, maar is een logisch gevolg van de zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Lange tijd werden de Nederlandse symbolen in de hoek van kitsch geplaatst. Nu is het een duidelijke designtrend en meer… Want ook poffertjes, het programma van Linda de Mol (Ik hou van Holland), Sinterklaas, klompen en stroopwafels horen er weer helemaal bij. Het is volgens het Meertens instituut wel vaker voorgekomen dat Nederlanders teruggrijpen naar herkenbare symbolen; de laatste keer was eind 19e eeuw. Daar profiteerden toen plaatsen als Volendam en Marken van die ineens populair werden al binnenlandse recreatiebestemming.
Doelgroep
De groep consumenten van de producten met Holland-symbolen lijkt voornamelijk te bestaan uit vrouwen en meisjes tussen de 10 en de 60 jaar oud. De traditionele Holland-symbolen op gebruiksvoorwerpen spelen in op de collectieve behoefte aan het benoemen van Nederlandse identiteit, met een duidelijk knipoog naar stereotiepe beeldvorming over Nederland.
Delfts blauw en design
Aan materiaal is in ieder geval geen gebrek. De retail heeft de trend inmiddels opgepikt en van Xenos tot Bijenkorf (Blond Amsterdam) staat het Typisch Hollands Design in de schappen. Op Internet heeft Dutch Design zich gespecialiseerd in Herkenbaar Nederlands design
Lees het hele artikel op www.trouw.nl
Meer informatie: Meertens Instituut