Voor veel bedrijven in recreatie en toerisme is Google essentieel geworden om gevonden te worden door hun gasten. Met de verdere integratie van mobiel internet gaat er de komende tijd nog veel veranderen. Het is dan ook boeiend om de toekomstvisie van Google te vernemen. Jan Peeters van Travolon woonde eind 2011 een bijeenkomst bij met topman Eric Schmidt van Google en schetste een toekomstbeeld voor de reissector:
Eric Schmidt begon dadelijk over de verdergaande integratie van social media, locatie en mobiel. En toen kwam een uitspraak die belangrijk is voor de reisindustrie: “Denk in de richting van zoeken zonder zoekopdracht. Stel je voor dat je uit een vliegtuig stapt in een stad waar je nog nooit bent geweest. Bij searchless search geeft jouw (smart) telefoon je in zo’n geval automatisch, op basis van jouw voorkeuren die hij kent, meteen als je uit de gate komt, een aantal tips die voor jou leuk zijn om te doen in die stad”.
Wij hebben al vaak erop gehamerd: Google heeft absoluut geen plannen om één of andere activiteit te starten als aanbieder of verkoper van reizen. Google is wel een bondgenoot van de actieve, nieuwsgierige reiziger en helpt die in al zijn zoekopdrachten. De benefit voor Google zijn uiteraard de advertentie-inkomsten. Dat spreekt. Tijdens de studiereis stelden wij reeds de vraag aan de groep deelnemers: “Wie weet het meest over je klant, jij of Google? De vraag blijft belangrijk, het antwoord nog meer. Eén raad: gebruik Google als strategische tool in elk moment van de customer journey. Want als jij het niet doet, zal de klant het uiteindelijk volledig zelf doen. Wat ons vanzelf tot de volgende vraag brengt: weet jij genoeg over de mogelijkheden van Google voor je reisagentschap, voor je tour operator, voor je hotelbedrijf?
Bron, en het hele verhaal: www.travolon.com