Nederlanders besteden hun wakkere tijd voor méér dan de helft aan media

Media vormen een belangrijk deel van de tijdsbesteding van Nederlanders. Van de dagelijkse 24 uur besteden zij maar liefst 8 uur en 40 minuten aan media, bijna net zo lang als aan slapen (8 uur en 45 minuten). Daarbij is een bredere indeling van de media-activiteiten gehanteerd dan tv, radio en print, namelijk: kijken, luisteren en lezen.

klik voor een vergroting
Tijdsbesteding (klik voor een vergroting)

Dagboek
In het onderzoek staat de media-activiteit los van de mediadrager en de wijze van distributie. Online kijken of luisteren en het lezen van digitale tekst wordt op deze manier ook geclassificeerd. De cijfers zijn gebaseerd op een dagboekje dat respondenten invulden, waarbij steeds de eerste vraag was met welke algemene activiteit men op dat moment bezig was. Daarna kon men eventuele andere activiteiten invullen.
Mediagebruik als hoofdactiviteit is goed voor 14% van de dagelijkse tijdsbesteding (= 205 van de 1440 minuten in een dag.) Ter vergelijking met andere activiteiten; slapen is goed voor 36%; werk en studie voor 14% en vrije tijdsbesteding 12%.

Multitasking
De meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, doen zij samen met andere activiteiten (multitasking). Dat geldt voor 5 uur en 15 minuten. Dat betekent dat de tijd die zij uitsluitend aan media besteden, beperkt is tot 3 uur en 25 minuten (of wel 14% van de dagelijks beschikbare tijd). Ter vergelijking: aan studie en werk wordt gemiddeld ook 14% besteed, aan eten en verzorging 10%, aan huishouden en winkelen 9% en aan reistijd 4%.

tv kijkenJongeren en ouderen
Het grootste aandeel van de mediatijd bestaat uit kijktijd (circa 3 uur), gevolgd door luistertijd (2 uur en 49 minuten) en communicatie (1 uur en 6 minuten). Hierbij springen grote verschillen tussen jongeren en ouderen in het oog. Ouderen besteden relatief veel tijd aan kijken, luisteren en ook lezen, terwijl jongeren juist meer tijd besteden aan communicatie en gamen.

De volledige rapportage is te downloaden via de site www.mediatijd.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *