MKB heeft investeringsplannen; vooral software populair

ZZP-ers en MKB-ers gaan komend jaar weer investeren in de toekomst. Dit blijkt uit de resultaten van het MKB-Investeringsonderzoek die onlangs gepubliceerd zijn. Opvallend zijn de grote investeringsplannen in software. Andere producten en diensten die de warme belangstelling hebben zijn o.a. accountancydiensten, pensioenproducten, aansprakelijkheids-verzekeringen, opleidingen en cursussen.

Tarieven en omzet onder druk in 2010

Het jaar 2010 was niet gemakkelijk voor ZZP-ers en MKB-ers. Tarieven stonden onder druk en datzelfde gold voor de omzet. Ondernemers zijn echter weer gematigd positief over het jaar 2011.  Tweederde van de ZZP-ers (67%) verwacht dat er in 2011 hetzelfde of iets meer gevraagd kan worden voor de geleverde producten of diensten. Daarnaast verwacht 42% van de ZZP-ers dat de uiteindelijke omzet over 2010 (veel) hoger zal blijken te zijn dan in 2009 het geval was.

Software in trek

Zowel ZZP-ers als MKB-ers zijn van plan om de komende zes maanden investeringen te doen op verschillende gebieden. Opvallend is dat beide ondernemersgroepen aangeven te gaan investeren in software. Omgerekend geven ruim 320.000 ZZP-ers en/of MKB-ondernemingen aan de komende 6 maanden een (grote) investering in software te gaan doen. Andere producten en diensten die de komende maanden in de belangstelling van zowel ZZP-ers als MKB-ers staan, zijn o.a. accountancydiensten, pensioenproducten, aansprakelijkheidsverzekeringen, opleidingen en cursussen.

Meer personeel

Ook voor de arbeidsmarkt biedt het MKB-Investeringsonderzoek goed nieuws. Bijna de helft van de ondervraagden uit het MKB laat weten te verwachten binnen 6 maanden nieuw personeel te gaan aannemen. Opvallend is dat uit het onderzoek ook blijkt dat, ondanks het feit dat dit jaar de eerste lichting van de babyboom-generatie de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, weinig MKB-ers momenteel bezig zijn met het onderwerp Bedrijfsoverdracht.

Het MKB-Investeringsonderzoek is uitgevoerd onder ZZP-ers en beslissers in het MKB, uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van Bureau Consumenten Onderzoek.

Bron: persbericht Telegraaf via APS

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *