Groeiend social media platform TikTok bereikt een jonge doelgroep

Social media app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 1.911 Nederlanders.

Leisure marketing bureau RED Online geeft ons wat meer duiding over deze app, en de rol die deze kan spelen in de recreatiesector.

Wat is TikTok nu precies?

TikTok is het muzikale platform voor jongeren, voorheen bekend als Musical.ly. Het is een mobiele app waarop je in eerste instantie karaoke-video’s van je favoriete nummers mee op kon nemen. Nadat TikTok de Musical.ly app overnam, zag je het aantal gebruikers stijgen. 

Niet alleen de karaoke video’s van jongeren staan meer online, tegenwoordig vind je er verschillende creatieve video’s. Je kunt video’s uploaden die niet meer dan 15 seconden duren. Met de app kun je direct deze video’s knippen, bewerken en muziek aan toevoegen. Deze functie heeft Instagram Stories onlangs ook uitgerold. 

Met de kennis dat Instagram Stories een van de meest gebruikte sociale media tegenwoordig is in Travel & Leisure, kun je voorstellen hoe belangrijk TikTok kan gaan worden ;-).

Onderzoek Multiscope

Vooral populair onder jonge tieners

TikTok heeft voornamelijk veel gebruikers onder jonge tieners. Het percentage gebruikers is onder 12-jarigen het hoogst. Binnen die leeftijdsgroep gebruikt maar liefst 64% TikTok. Daarboven daalt het aantal gebruikers snel. Van de 18-jarigen gebruikt nog slechts 9% de social media app.

De gebruiksintensiteit van TikTok is gemiddeld 31 minuten per dag. Onder volwassen gebruikers is dit met 13 minuten per dag aanzienlijk lager. Het gebruik is met 40 minuten per dag het hoogst onder 10 t/m 12-jarigen. Ouders blijken overigens het gebruik van kinderen goed te volgen. Maar liefst 97% zegt op de hoogte te zijn van het social mediagedrag van hun kinderen.

Meer informatie: Multiscope Social Media Monitor


Commerciële toevoeging:

Hoe werkt RED als TikTok advertising bureau?

We zijn sinds 2006 al succesvol bezig met marketing campagnes voor travel en leisure bedrijven. Inmiddels hebben we dus jarenlange expertise hebben met Social Advertising via onder andere Facebook, Instagram en LinkedIn.

We beheren deze advertentie campagnes voor campings, grote en kleinere vakantieparken, touroperators, pretparken, online travel agencies, flash-sale sites, hotelketens, destinations en andere organisaties binnen de reis- en recreatiebranche.

Met advertenties op TikTok kun je adverteren op een platform waar bijna alleen jongeren zich begeven. Volgens TikTok zijn er inmiddels meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 80% jonger dan 18 jaar is. De gebruikers zijn veelal in de leeftijd van 6 tot 24 jaar. 

Onze werkwijze voor het adverteren op TikTok:

  • Inventariseren van jouw behoefte en doelstellingen;
  • Analyseren van jouw website inclusief landingspagina’s en de doelgroep;
  • Inventariseren welk bereik je wilt inkopen;
  • Bepaling van strategie en communicatie in advertenties;
  • Opzet en start van TikTok advertentie campagnes;
  • Evalueren van resultaten en bedenken van nieuwe TikTok campagnes.

Meer informatie: RED online marketing


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *