Marketing in gastvrijheid, maar nu anders

Op de kennisdag van de HSMAI kwamen vanmiddag twee sprekers aan het woord, die elk een bijzondere zienswijze presenteerden over marketing in de gastvrijheidsbranche. Recverse thinking gaat uit van ‘Het verhaal waarmee je klant thuiskomt’. BiTSen  zet de ondernemersfocus weer helemaal op rendement

Reverse Thinking door André Wiringa

Veel ondernemers gaan uit van hun product; bijvoorbeeld een restaurant, hotel of pretpark. Vervolgens bekijken ze hoe ze het e.e.a. kunnen organiseren om klanten naar hun bedrijf te krijgen. Die worden vervolgens zo goed mogelijk in de watten gelegd, zodat de bezoeker met een enthousiast verhaal thuis komt. Reverse Thinking draait de volgorde om; “Welk enthousiast verhaal wil je dat je gasten thuis aan hun vrienden vertellen?” Vervolgens ga je bekijken hoe je dat verhaal kunt ‘organiseren’ en ‘faciliteren’. Stap 1 is de interactie met het personeel. Zij spelen een cruciale rol in de beleving, omdat ze direct in contact staan met de klant. Via ‘leiderschap’ en ‘processen’ kom je tenslotte terecht bij het product dat je gaat aanbieden.

Conclusie: zet je klant / gastbeleving voorop.

http://hospitality.performance-solutions.eu

BiTSen door Frans de Groot

Zijn we door alle marketingtheorieën niet te ver van onze hoofddoelstelling afgedwaald? Voor een ondernemer is dat gewoon ‘geld verdienen’. Met de werkwijze BiTSen wordt je weer op het juiste pad gezet. Enkele uitgangspunten van deze theorie die ons als een wervelwind werd gepresenteerd:

Denk in geld; Welke omzet wil je halen en wie is bereid om dat te betalen? Als je zes grote klanten hebt, focus je dan op de drie die het meest kansrijk zijn om je (geld)doelstelling te behalen. En laat kansloze klanten gewoon schieten.

De marketingafdeling denkt te vaak in ‘problemen’. De Groot: “Als ik in een reclame zie staan ‘wij hebben een geweldig product’, dan lees ik dat het bedrijf een imagoprobleem heeft. Als de consument het product namelijk ook geweldig  vindt, dan was er geen campagne nodig geweest om ze dat uit te leggen.”

Maak je reclameboodschap niet kopieerbaar. Veel reclame-uitingen zijn vrij uitwisselbaar. Ga op zoek naar eigenschapen die jouw bedrijf uniek maken en maak daar je boodschap van. Op deze manier kun je je ook als kleiner bedrijf wapenen tegen gevestigde namen en grotere reclamebudgetten van de concurrent. Om er achter te komen wat je unieke eigenschappen zijn, heeft Bitsen een workshop in huis dat al met succes werd toegepast bij diverse bedrijven.

Meer informatie: www.bitsen.nl

Eén reactie

  1. Klanten-nabijheid en klanten-oriëntering zijn begrippen die een constante aandacht en zorg vereisen. U kan geen mensen gelukkig maken met on-gelukkig personeel. Wie bezit het vermogen om contactpersoneel inspirerend te motiveren, juist rekruteren en integreren ? Dienstverleners hebben vooral te maken met de kracht én de kwaliteit van dit klantenkontakt en dus vooral met kwaliTIJD ! . Maar mensen kunnen niet geven wat ze niet hebben ! Gastvriendelijkheid is ook een dynamisch begrip dat meer vergt dan vorming en coaching maar voor een groot stuk te maken heeft met stijl, privacy,empathie, flexibiliteit. Of zou het vooral een aangeboren kwaliteit zijn ? Zo zijn er mensen die ontwapenend vriendelijk kunnen zijn ook bij een pertinente vraag en gretig een oplossing zoeken.. Het credo blijft: dienen én verdienen !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *