Marcom 2011; onderzoek naar folderen en content op maat

Op 15 en 16 juni wordt de RAI in Amsterdam bevolkt door marketeers die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen tijdens Marcom 2011. Pretwerk ging op zoek naar kennis die ook in de recreatiesector van pas kan komen.

Onderzoek naar folderen
Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A deed onderzoek naar de effectiviteit van folderen voor VSP. VSP is een bedrijf die wekelijks bij vele huishoudens een pakket met folders in de brievenbus stopt. Volgens het onderzoek is deze vorm van huis aan huis reclame nog altijd effectief. Enkele conclusies uit een recent onderzoek:
– Het effect van speciale mannen- en vrouwenpakketten is nihil.
– Kortingsbonnen in het folderpakket blijken bijzonder gewild.
– De meest gewaardeerde folders zijn van Het Kruidvat, de Lidl en de Aldi.
– De meeste mensen bekijken de folders direct na ontvangst. Zo’n 25% laat de folders liggen tot een geschikt rustmoment.
– De e-folder wordt nog maar weinig gebruikt. Maar als deze gebruikt wordt dan graag wel 1) bladerbaar 2) met aanbevelingen van andere consumenten en 3) overzichtelijk.
– Teveel tekst maakt de folder in de ogen van de lezer onoverzichtelijk. Beeld brengt rust en overzicht.
– Toekomst van de folderpakketten; samen te stellen op basis van persoonlijke voorkeur.

Content op maat
‘Content is King’ was de titel van de presentatie. Peter de Haas van E-media ging nog een stapje verder. Want er wordt naar zijn mening nog te weinig gekeken of de juiste boodschap wel bij de juiste persoon terecht komt. Het internet bied daarvoor wel de mogelijkheden. Daarvoor maakte hij gebruik van verschillende rollen in het beslissingsproces.
De Haas: “Dankzij het internet is het voor aanbieders van producten mogelijk om al in een veel vroeger stadium van het beslisproces invloed uit te oefenen op de keuze van de consument. ‘Vroeger’ kreeg je de klant pas te spreken als ze contact opname om te kopen. Nu oriënteren de consumenten zich op internet en kunt u in een vroeg stadium in contact komen met de potentiële koper. In het begin zijn bezoekers niet direct op zoek naar producten, maar naar oplossingen voor hun problemen. De bijbehorende oplossing (het product) volgt later.”
Bij het opstellen van informatie voor internet is het goed om er achter te komen tot welke groep de bezoeker behoort:
– De initiator: constateert het probleem en vraagt naar een oplossing
– De influencer: gaat op zoek naar mogelijke oplossingen.
– De decision maker: bepaalt de keuze van het product.
Voor elk van deze groepen is andere informatie nodig.

Meer informatie: Marcom 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *