Koninklijke Horeca Nederland bracht het magazine “Slapeloze nachten” uit over de zorgwekkende voorgenomen btw-verhoging op logies van 9% naar 21%. Hogere prijzen maken vakanties in Nederland minder aantrekkelijk. Binnenlandse toeristen kiezen goedkopere bestemmingen net over de grens en buitenlandse toeristen bezoeken sneller omliggende landen.

Winkels, musea, restaurants en evenementen verliezen hierdoor óók inkomsten. Daarmee verdwijnen banen, stagneren investeringen in duurzaamheid en kwaliteit en verliest Nederland terrein op internationaal vlak.
“De Nederlandse gastvrijheidssector is van grote waarde. Hotels, vakantieparken, campings en B&B’s ontvangen jaarlijks miljoenen gasten en zorgen voor levendige dorpen en steden. Ze creëren banen, genereren miljarden aan bestedingen en versterken de internationale uitstraling van Nederland. Dankzij onze sector kunnen gezinnen herinneringen opbouwen, scholieren op kamp gaan en toeristen onze cultuur beleven.”
Marijke Vuik, Koninklijke Horeca Nederland
In het magazine komen de ondernemers zelf aan het woord. Hun verhalen laten zien met hoeveel passie, vakmanschap en doorzettingsvermogen zij hun hotel, pension of vakantiepark exploiteren. Maar ook hoe kwetsbaar hun werk wordt door deze btw-verhoging. Zij vertellen wat het concreet betekent als gasten wegblijven, banen verdwijnen en investeringen worden uitgesteld. Juist hun persoonlijke ervaringen maken zichtbaar wat er op het spel staat. Het magazine is daarmee een pleidooi om zowel naar de cijfers als naar de mensen te kijken. Want dit zijn de mensen achter de bedrijven die Nederland gastvrij en aantrekkelijk maken.
De volgende ondernemers vertellen hun verhaal:
- Angelique Joosten, Recreatiepark de Leistert
- Erwin Huibregtse, Boutique Hotel Charley’s
- Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo, Mr. Jiggs en het Ald Weishoès
- Jan Akkermans, Garde Hotels
- Marijke Schreiner, Stayokay
- Patrick Kerkhoven, WIN Hotels
- Rien Mol, Landgoed het Rhein
- Marcel Scheepstra, IF Boutique Hotel
- Camille Oostwegel, Oostwegel Collection
Daarnaast worden de feiten en cijfer van de hotelbranche gedeeld in het magazine.
Het magazine “Slapeloze nachten” is te vinden via: khn.nl/Btw-magazine.