De horeca profiteert in 2014 van relatief gunstige marktomstandigheden. Het omzetvolume groeit daardoor naar verwachting met 2%. De verbetering van het consumentenvertrouwen en de stijging van de koopkracht werken positief door in de omzet. In het eerste halfjaar van 2014 waren vooral tijdelijke effecten doorslaggevend. Zo profiteerden horecaondernemers duidelijk van het warmere weer en zorgde het WK-voetbal voor extra bestedingen in cafés. In 2015 stabiliseert het omzetvolume doordat de tijdelijke effecten wegvallen.
Omzetvolume horeca groeit met 2% in 2014
De verkopen in de horeca nemen in 2014 naar verwachting toe met 2% door de samenkomst van verschillende gunstige factoren. Een verbeterd consumentenvertrouwen zorgt dat consumenten iets makkelijker geld durven te spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) dragen hieraan bij. Naast deze koopkrachteffecten waren er ook tijdelijke stimulansen voor de horecaverkopen. Het relatief warme en zonnige weer in het eerste halfjaar en het WK-voetbal leidden tot meer horecabezoeken.
Meer buitenlandse gasten in eerste halfjaar, toename Russische gasten onder druk
De horeca, en dan met name de hotellerie, profiteert van de verdere groei van het aantal buitenlandse gasten in Nederland. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten is sinds 2008 met 22% toegenomen tot ruim 18,3 miljoen in 2013. In het eerste halfjaar van 2014 ontving Nederland uit alle belangrijke herkomstlanden meer gasten dan een jaar eerder. Ook het aantal Russische gasten steeg in de periode januari-juli nog met 4% tot ruim 100.000. De devaluatie van de roebel en de politieke spanningen tussen het Westen en Rusland kunnen die groei echter onder druk zetten. “Amsterdam en de bezienswaardigheden in de stad werken als een magneet op buitenlandse toeristen van over de hele wereld. Daarnaast weten de gasten uit onze buurlanden, waaronder Belgen, ook de andere Nederlandse steden en regio’s steeds beter te vinden”, volgens Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. “Als individuele ondernemer blijft het de uitdaging om relevant te zijn voor deze doelgroep. Vindbaarheid en communicatie zijn hierbij erg belangrijk”.
Bron: www.ing.nl