Het TrendLAB op de Horecava is bij uitstek de plek om trends te spotten in de foodservice. Pretwerk bezocht de Horecava op maandag 8 januari en nam een picknickmandje met trends mee naar huis. Bij veel van deze trends spelen maatschappelijke en economische ontwikkelingen een belangrijke onderliggende rol zoals: prijsstijgingen, personeelstekort, bewust op duurzaamheid en gezondheid.
Het TrendLAB op de Horecava wordt georganiseerd door CONTRAST (voorheen HTC advies). Zij geven tijdens trendwalks langs diverse innovators duiding aan de trends.
1 – 24/7 foodservice
De drie traditionele eetmomenten zijn nog altijd ontbijt, lunch en diner. Maar als we de bevindingen van de CONTRAST volgen, dan kent de gemiddelde Nederlander al minstens vijf eetmomenten. En dat worden er steeds meer. De meerdere eetmomenten bieden kansen voor spreiding en verhoging van je omzet, maar bevatten ook uitdagingen; hoe organiseer je de distributie en planning van al die foodmomenten?
2 – Blurring van concepten
…Door CONTRAST omschreven als de belangrijkste foodtrend van dit moment: “Alles mag, alles kan, alles staat ter discussie. Eetculturen, eetgewoontes, eetmomenten; alles loopt door elkaar. Wat voor de ene het ontbijt is als begin van de dag, is voor de ander de laatste maaltijd van de dag na een nacht lekker dansen. Wat voor de ene een exotische maaltijd is, is voor een ander een jeugdherinnering aan oma’s keuken in Casablanca. Ook van vega en veggie mag het (plantaardig) vet afdruipen, Tofu op de patat, Roti en stamppot. Ga buiten je comfortzone en een wereld van smaak en verrassing ligt aan je voeten. “
3 – Automatiseren
Het woord ‘automatiseren’ is een gevoelig onderwerp in de hospitalitysector. Gastvrijheid is immers mensenwerk. Dus wordt er in deze sector zorgvuldig gekeken naar de activiteiten die zonder (veel) serviceverlies geautomatiseerd kunnen worden of waar de automatisering juist dient ter ondersteuning van de persoonlijke aandacht. Robots in de schoonmaak of geautomatiseerde keukenhandelingen zijn het laaghangende fruit, die zonder problemen geautomatiseerd kunnen worden.
4 – Artificial Intelligence
Dit onderwerp is sijpelt overal in door, dus ook in de horeca. Het is nog maar een jaar geleden dat ChatGTP voor een enorme doorbraak zorgde in het gebruik van A.I.. Volgens deskundigen staan we nog slechts aan het begin van de A.I. revolutie. Het kan o.a. gebruikt worden als klankbord voor managementbeslissingen, automatische vertalingen (voor je buitenlandse gasten), of het herkennen van producten (scheelt weer een scanhandeling bij de kassa). Er komen steeds meer A.I oplossingen beschikbaar voor specifieke onderwerpen. In de hotelsector is dat bijvoorbeeld de A.I. chatbob Book me Bob – die werd getraind door hoteliers.
5 – Duurzaamheid
Is duurzaamheid nog wel een trend? Bij de Horecava Innovation Awards ontving de Award voor duurzaamheid de meeste aanmeldingen. Het is dus wel duidelijk dat er volop wordt gewerkt aan een duurzamere bedrijfsvoering. Ee onderdeel van de duurzaamheid, waarvoor veel wordt ontwikkeld, is de ontwikkeling van vleesvervangers. Ook ‘Awareness en duiding’ is een topic waar aandacht aan wordt besteed. De consument raakt immers een beetje verdwaald in de grote hoeveelheid duurzaamheidsclaims.
6 – Efficiency
Ook het voorkomen van voedselverspilling zou je kunnen scharen onder ‘Duurzaamheid’. Maar mede door de sterk gestegen kosten voor grondstoffen, heeft het voorkomen van voedselverspilling en het ‘op maat’ inkopen ook een belangrijke economische component. Tegenwoordig wordt zelfs A.I. ingezet om de optimale mix voor de inkoop maaltijden en recepten te berekenen.
7 – Mixen van functies
Bij concept- en architectenbureau JDV worden nieuwe horecaconcepten bedacht en ontworpen. Creative Director Bob Damen legt uit dat de ontwerpen steeds vaker onderdeel zijn van een mix aan functies. Zo zijn er combinaties denkbaar met retail, leisure of werkomgevingen – en ook de rol van horeca wordt telkens aangepast aan de situatie. Denk bijvoorbeeld aan horeca in de retail met als doel om de verblijfstijd in het winkelgebied te verlangen.
Ook Maas International – ontwikkelaar van duurzame koffie-concepten, presenteert een mixconcept in het Trendlab. Samen met The Colour Kitchen presenteren ze koffiecorners (The Colour Café) die kunnen worden ingepast op diverse locaties war veel mensen samenkomen. Deze worden bemand door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit is een vorm van ‘Social return‘ (ook een trend); Bedrijven richten zich op het creëren van maatschappelijke waarde en het verbeteren van de levens van mensen in de gemeenschap. Dit betekent o.a. dat bedrijven in de horeca zich richten op het creëren van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of dat ze zich richten op het verminderen van voedselverspilling door het doneren van onverkocht voedsel aan lokale voedselbanken.
8 – Storytelling
In de wereld van de horeca draait het niet alleen om maaltijden en service; storytelling neemt een steeds prominentere plek in. Gasten voelen zich meer verbonden met producten. Het verhaal achter een product is voor de gast naast de voedingswaarde essentiële informatie. Het proces van verbouwen, telen en productie helpt het maken van een keuze, of het bewust niet kiezen voor een product.
Wil je zelf actief kennis maken en proeven van de diverse horecatrends?
De Horecava in de RAI Amsterdam is nog geopend t/m donderdag 11 januari: www.horecava.nl