Het dilemma is niet nieuw in de recreatiesector; uitbesteden betekent ontzorgen; met ‘zelf doen’ hou je de controle over de totaalbeleving van je bedrijf. Een nieuwe invloedfactor vormen de recensiewebsites, waardoor (slechte) ervaringen sneller worden gedeeld. Dat vraagt de bij de keuze van een pachter wel om een goede afweging. Datzelfde geldt voor het aannemen van personeel bij een bedrijfsvoering in eigen beheer.
RECRON regiomanager Willem Kraanen had op 10 september een mooie locatie uitgezocht om eens met een aantal deskundigen en ondernemers over dit onderwerp te discussiëren.
Verlies op horeca is mogelijk
Op Landal Duc de Brabant zwaait Marcel van Dijk de scepter. Voor zijn bungalowpark heeft hij een franchiseovereenkomst met Landal; voor zijn hotel met Hampshire. Het restaurant houdt hij bewust in eigen beheer. Niet zo vreemd als je bedenkt dat hier 50% van de omzet vandaan komt. Belangrijke reden voor het succes van de horeca is het aanpassen aan de doelgroepen. Het hoogseizoen, met veel gezinnen op het park, vraagt om een ander menu dan de schouderseizoenen. Ook de markt voor (zakelijke) groepen vraagt om een eigen dynamiek. Het succes van het foodconcept zit hier dus in het proactief inspelen op de aanwezige gasten. En dat bereik je het best als je de regie in eigen hand houdt. Van Dijk ziet nog een voordeel in het eigen beheer: “Je hoeft als bedrijf niet altijd winst te maken binnen het horecaconcept. Door arrangementen te maken kun je een totaalpakket maken, waarbij je eventueel wat kunt toegeven op het rendement in je restaurant.”
Meer informatie:
www.landal.nl
www.brabantsegroepsuitjes.nl
Foodservice is een vak apart
“Je moet wel gevoel hebben voor de horeca, want anders kun je dat beter uitbesteden.”, dat was de insteek van Christian Severijns, manager bedrijfsadvies van Koninklijke Horeca Nederland. De recreatiesector heeft te maken met een relatief inefficiënte bedrijfsvoering. Dat zit ingebakken in de sector. Je wilt immers open zijn als er gasten op het bedrijf rondlopen; ook al is er lang niet altijd voldoende bezetting voor een optimale exploitatie. Severijns is er wel van overtuigd dat je met creatieve concepten altijd wel een rendabele bedrijfsvoering kunt realiseren. Daarbij moet je niet teveel focussen op omzet, maar vooral op rendement. Met efficiënt werken, goed personeel en een slim concept kom je heel ver.
Een aardig overzicht van de plussen en minnen van uitbesteden kwamen ook nog in beeld:
Voordeel zelf doen | Voordeel uitbesteden |
volledige zeggenschap over concept | minder zorgen |
zelf openingstijden bepalen | vraagt veel minder tijd |
zelf gastenprijzen vaststellen | concentratie op core-business |
meer flexibiliteit, onafhankelijker (o.a. personeel) | externe specialist/kennis van huurder |
directe invloed op kwaliteit en gasttevredenheid | beperkt financieel risico |
hogere financiële bijdrage mogelijk | geen horecapersoneel nodig |
meer marketingcombinaties te maken | vast financiële bijdrage (huur/pacht) |
continuïteit | alleen verhuurder onderhoud en investeringen |
geen discussies met huurder |
Meer informatie: www.khn.nl
Tussenvorm
De derde spreker was Ruud van Houten van Gastro Support. Dit bedrijf biedt complete horecaconcepten die binnen een recreatiebedrijf worden gerealiseerd. In dat geval blijft de recreatieondernemer de opdrachtgever, die met Gastro Support van tevoren een concept bespreekt. Gastro Support neemt vervolgens de regie over de horeca-exploitatie. He tis in feite een vorm van ontzorgen, waarbij het recreatiebedrijf net wat meer kan bepalen.
Meer informatie: www.gastrosupport.nl
In de discussie, die na afloop volgde, bleek dat het bijzonder lastig is om één algemeen advies te geven. Bijna elk recreatiebedrijf is anders georganiseerd en ook toevallige factoren zoals ‘iemand met keukenaffiniteit binnen het gezin’ kunnen een rol spelen bij de beslissing. Wat wel belangrijk is, is om van tevoren de opties door te rekenen. Niet alleen op exploitatie, maar ook op efficiency. Organisaties als RECRON of de Rabobank hebben benchmarkcijfers in huis.