Horeca & Social Media – Share The OFFLINE Fun!

(Door Jeroen van der Schenk) Zo ongeveer bij elke camping krijg je tegenwoordig bij checkin zo’n verschrikkelijk irritant polsbandje. Verplicht om te dragen als je het kampeerterrein wilt betreden of een duik in het zwembad wilt nemen. Maar ook hotels & resorts maken er gebruik van om de ‘all inclusive’ gast te onderscheiden van alle andere gasten. Handig. Voor de medewerkers dan tenminste. Voor gasten is het vooral lastig. Of toch niet? Het Ushuaia Beach Hotel in Ibiza laat zien dat polsbandjes ook leuk kunnen zijn door een polsbandje voorzien van een RFID chip… Gasten kunnen het polsbandje verbinden met hun Facebook-profiel en vervolgens tijdens hun verblijf diverse activiteiten ‘liken’ en delen met hun vrienden op facebook. Share the fun! En voor het hotel? Een heleboel ‘buzz’ natuurlijk…

Verleg de focus van online naar offline!

Het inzetten van RFID technology is niet nieuw, zie ook dit voorbeeld van Coca Cola. Essentie is dat veel hospitality bedrijven (hotels, restaurants, cafes, vergadercentra etc.) kansen onbenut laten om de offline ontmoetingsmomenten te vertalen naar online buzz in sociale netwerken. Veelal omdat de focus precies andersom ligt: bijvoorbeeld via twitter aanbiedingen verspreiden om de hotelkamers vol te krijgen. Terwijl mijn inziens, al is het alleen al vanuit hospitality perspectief, de focus juist OFFLINE moet liggen. Laat het delen maar aan jouw gasten over. Dat werkt prima (check Seats2meet.com) als je dit proces maar goed faciliteert. Kansen genoeg voor horecabedrijven overigens;

  • vervang het KHN schild bij de ingang maar voor een Fourquare Checkin Point badge;
  • gebruik twitternamen (ook) op naambadges;
  • laat via de menukaart weten via welke sociale netwerken je bereikbaar bent;
  • gebruik QR-codes om recepten van gerechten te delen (in tekst of nog liever met een leuk filmpje van de kok);
  • communiceer de hashtag van jouw bedrijf in de locatie zelf, maar ook in bijv. reserveringsbevestigingen;
  • stimuleer gasten om de content die zij online zetten (foto’s, video’s etc) ook te voorzien van tags zodat je deze kunt aggregeren en cureren;
  • gooi de enqueteformulieren in de prullenbak en stuur al je gasten naar publieke reviewwebsites;
  • etc…
  • etc…

Meer ideeën hoe horecabedrijven de verbinding van OFFLINE naar ONLINE kunnen maken? Laat beslist een reactie achter 😉

Blog door Jeroen van der Schenk; www.socialbites.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *