Uit een onderzoek van Eurostat blijkt dat de Nederlandse consument relatief het vaakst haar accommodatie boekt via een online platform (68,7%). Binnen de EU zijn er grote verschillen in gebruik en acceptatie van online boeken en zijn soms de traditionele kanalen nog altijd favoriet. Ook voor vliegtickets weet de Nederlandse consument de online platformen goed te vinden.
Een overzicht van enkele EU landen:
land | % accommodaties online geboekt | % vliegtickets online geboekt |
EU gemiddelde | 54,8% | 67,4% |
Nederland | 68,7% | 81,3% |
België | 47,4% | 44,9% |
Duitsland | 60,0% | 68,9% |
Frankrijk | 68,0% | 77,1% |
Finland | 64,5% | 90,2% |
Italië | 45% | 61,9% |
Denemarken | 52% | 57,4% |
Roemenië | 7,1% | 23,0% |
Portugal | 20,2% | 64,8% |
Toeristische sector loopt voorop met online verkoop
Uit het onderzoek van Eurostat blijkt dat het gebruik van internet en websites in de toeristische sector relatief goed is ontwikkeld. Ver bovengemiddeld als deze wordt vergeleken met andere sectoren. 95% van de bedrijven in de accommodatie-sector heeft een eigen website (tegen 75% van bedrijven met meer dan 10 personen in de hele EU) Bij 74% van de accommodatiebedrijven is het ook mogelijk om online te boeken. Zo’n 63% van de bedrijven geeft aan dat er ook daadwerkelijk online wordt geboekt.
Meer informatie: www.ec.europa.eu