Groei in horeca van korte duur

Na drie jaar van afzetkrimp kon de horeca in 2011 eindelijk weer profiteren van groei (+2% volumegroei). Deze opleving lijkt echter van korte duur. Dat is de conclusie van het ING Economisch Bureau. Als gevolg van de oplopende werkloosheid, teruglopende koopkracht en daaruit voortvloeiende lagere consumentenbestedingen wordt voor 2012 volumekrimp verwacht (-1%).

Horeca kijkt terug op goed jaar…
De horeca heeft een goed jaar achter de rug. Ondernemers zagen in nagenoeg alle branches de afzet toenemen. Mede onder invloed van het lichte herstel van de economie wist de horeca in de eerste helft van vorig jaar zeer goed te presteren. Door de dalende bestedingen in de tweede helft van 2011 werd deze krachtige opleving in de kiem gesmoord. Opgemerkt moet worden dat, ondanks de groei in 2011, de afzet in de horeca circa 17% lager ligt dan in het jaar 2000.

… maar 2012 is minder rooskleurig
De onzekerheid die de huidige economische situatie met zich meebrengt zet het consumentenvertrouwen onder druk. Dit zal voelbaar zijn in de horeca. ‘Dit betekent dat ondernemers keuzes moeten maken, scherp moeten ondernemen en datgene doen wat de klant (die behoort tot de zorgvuldig gekozen doelgroep) op dat moment wenst en verwacht. Dan ervaart de klant echte toegevoegde waarde en dat is, zeker in de huidige tijd, van het grootste belang voor een succesvolle exploitatie’, aldus Jan van der Doelen, Sectormanager Bouw, Onroerend Goed & Leisure.

Bron: ING Economisch Bureau

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *