Tijdens de conferentie ‘Innovatie en Toerisme’ in Gent gaf Roel Naessens van Google een overzicht van de ontwikkelingen die Google verwacht in toerisme en vrije tijd. Een filmpje van deze presentatie staat inmiddels online en is absoluut de moeite waard van het bekijken. Zo gaat Google er van uit dat er al in 2013 meer zoekopdrachten worden verstuurd vanaf mobiele telefoons dan vanuit een reguliere computer.
Trends in zoekgedrag:
Search meer specifiek
Mensen gaan steeds meer worden intypen. Google zag een verdubbeling van de vier-woorden-zoekopdrachten in één jaar tijd. In 2010 had 13,5% van de Belgische zoekopdrachten naar vliegvakanties de toevoeging goedkoop of een gelijkwaardige term. Steeds vaker geeft een zoekterm automatisch een locaal zoekresultaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld al bij restaurants. Zorg dat je je als bedrijf dan ook goed profileert in Google Places.
Search wordt meer actueel en sociaal
Ook de Social Media wordt geïntegreerd binnen Google. Zoals bijvoorbeeld Twitter berichten. Google wil ook op zoek naar resultaten die in je netwerk interessant worden gevonden en die kennis ook verwerken in de zoekresultaten.
www.Google.com/hotpot geeft al een vooruitblik op deze ontwikkelingen bij Google. Hier wordt je mening gevraagd over bepaalde locaties, die vervolgens binnen je kennissenkring wordt gebruikt.
Search wordt meer mobiel
Google verwacht al in 2013 meer zoekopdrachten via mobiel internet dan via reguliere computers. Let er als bedrijf dus op dat je ook je mobiele website voor elkaar hebt. Google hanteert intern het ‘Mobile First’ principe: Elke applicatie die Google introduceert, wordt eerst op mobiel getoetst.
Doe meer met analyses
Naessens gaf in zijn presentatie ook enkele voorbeelden van gegevens die je met Google Insights voor Search boven water kunt halen. Dat geeft een schat aan informatie over je potentiële doelgroep.\
Bekijk de hele presentatie op http://webcast.richcast.eu/webinar/62001