Goed jaar 2013 voor strandhoreca

2013 is een goed jaar is geweest voor de strandhoreca. Het aantal bezoeken en de besteding nam toe. Het aantal strandpaviljoens, dat in 2012 nog daalde, is in 2013 sterk gestegen met maar liefst 18 strandpaviljoens (+5%) naar een totaal van 396 bedrijven.

strandhoreca
paviljoen in Zandvoort

Van Spronsen en Partners voorspelde in 2011 dat het aantal strandpaviljoens in 2015 boven de 400 uitkomt. Dat lijkt hiermee uit te komen.

Strandhoreca
Over de afgelopen vijf jaar (2009-2013) is het aantal strandpaviljoens met ruim 7% toegenomen, wat dus met name komt door de sterke stijging van 2013 ten opzichte van 2012. Strandpaviljoens vallen onder de drankensector, waar het aanbod in vijf jaar juist met 2,4% daalde. In de drankensector steeg alleen het aanbod van zalen/partycentra harder (+9%). Het totale horeca-aanbod steeg in deze periode met 5,3%.

Aanbod Zuid-Holland blijft groeien.
De stijging in 2013 ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt door een forse groei van het aanbod in Zeeland (+12%), Noord-Holland (+6%) en Flevoland (+50%).
Over de periode van 2009-2013 is te zien dat met name in Zuid-Holland het aanbod, absoluut gezien, sterk is toegenomen (+12 paviljoens). Ruim 70% van het aanbod in Nederland is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland.

In de niet-kustprovincies is een positieve ontwikkeling te zien van strandpaviljoens aan recreatiemeren en stadsstranden.

top 10 strandgemeenten (klik voor vegroting)
top 10 strandgemeenten (klik voor vergroting)

Aanbod Top 10 strandgemeenten blijft groeien
In 2013 is bijna 60% van de strandpaviljoens gevestigd in tien strandgemeenten. Het aanbod nam hier over de periode 2009-2013 toe met ruim 13% tot 235 paviljoens. De groei in 2013 ten opzichte van 2012 (+4%) blijft iets achter bij de totale groei van het aanbod, wat mogelijk verklaard kan worden doordat in een aantal gemeenten het maximale aantal strandvergunningen reeds is uitgegeven. In 2013 nam met name het aantal paviljoens in Zandvoort, Veere en Bergen sterk toe. Opvallend is dat alleen in Rotterdam (Hoek van Holland), na een sterke groei de afgelopen vijf jaar, het aanbod in 2013 voor het eerst licht is afgenomen.

Schaalvergroting stagneert
De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van strandpaviljoens fors gestegen. De totale verkoopoppervlakte van de Nederlandse strandpaviljoens steeg met 17%, van ruim 54.000m² in 2009 naar bijna 64.000m² in 2013. De gemiddelde oppervlakte (exclusief terras) per bedrijf nam toe van 147m² tot 161m² in 2013 (+10%). Echter, voor het eerst nam de gemiddelde oppervlakte per bedrijf in 2013 niet verder toe.

Strand Nederland geeft wel aan dat er in 2014 bovengemiddeld geïnvesteerd wordt. Dit geldt zowel voor verbouwingen en nieuwbouw (bijvoorbeeld bij jaarrondexploitaties) als interieuraanpassing/ vernieuwing.

Verlate zomer beïnvloedt strandseizoen niet
Het jaar 2013 heeft meer zonuren en een iets hogere temperatuur dan 2012. Opvallend is dat het mooie weer in 2013 relatief laat op gang kwam. De maanden maart, april en mei waren kouder en telden minder zonuren. De koude start van de lente werd daarentegen gecompenseerd door de relatief hoge temperaturen met name in juli en oktober. Daarbij zorgde de relatief hoge temperatuur in de maand oktober ervoor dat er tot laat in het jaar strandbezoek kon plaatsvinden.

Bestedingen blijven nog achter
Volgens het bedrijfschap Horeca & Catering bedroeg de totale bezoekparticipatie in 2013 3,2%. In alle vier de kwartalen lag de bezoekparticipatie hoger dan in de voorgaande jaren. Ten opzichte van voorgaande jaren bezochten met name in de periode juli-oktober relatief veel mensen de strandpaviljoens. Ook de gemiddelde besteding in 2013 (€ 9,30) liet een stijging zien van 6% ten opzichte van 2012, wat met name komt door een relatief hoge besteding in het vierde kwartaal in 2013. De besteding ligt echter nog ver onder het niveau van de periode 2009-2011 (gemiddeld € 10,20).
Hieruit is duidelijk te zien dat de consument de hand nog op de knip houdt en dat de paviljoens het met name moeten hebben van volume. Dit is terug te zien in het aantal vakanties aan de Noordzeebadplaatsen, die sinds 2010 (bijna 2,1 miljoen) fors is gestegen naar bijna 2,3 miljoen in 2013.

Toekomstvisie
Strandhoreca is en blijft een voorloper binnen de horeca als het gaat op het inspelen op trends & ontwikkelingen. Dit geldt voor nieuwe drankjes, maar ook voor activiteiten en architectuur. Er worden meer duurzame materialen gebruikt en steeds meer ondernemers zijn zich bewust van de noodzaak om milieubewust te ondernemen. Buiten de kustplaatsen waar het strandhoreca-aanbod door haar volume een trekker op zich is, is het voor strandpaviljoens in minder drukke badplaatsen cruciaal wat er in het directe achterland gebeurt om toeristen en inwoners te binden aan en te trekken naar het gebied. Voor veel gemeenten is toerisme een belangrijke inkomstenbron en focus van beleid, waarmee tevens werkgelegenheid wordt gecreëerd. Samenwerking met bijvoorbeeld gemeenten, VVV, recreatie- en logiesbedrijven, detailhandel en projectontwikkelaars wordt daarom steeds belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan de Pier in Scheveningen. Een herontwikkeling hiervan kan een enorme boost geven aan het gebied, waar de strandhoreca kan profiteren van de spin-off. Een ander voorbeeld is de grootschalige herstructurering van Katwijk, waar direct aan de boulevard een grote ondergrondse parkeergarage wordt gebouwd, waarmee de bereikbaarheid fors verbeterd wordt.

In 2011 voorspelden wij dat het aantal strandpaviljoens in 2015 tot boven de 400 zou groeien. Gezien de recente ontwikkelingen zal dat aantal wellicht dit jaar al gehaald worden. De ruimte voor groei ligt ook deels in het binnenland, aan de recreatieplassen en in de steden (stadstranden). Door het groeiend aantal jaarrondexploitaties zal men ook in de wintermaanden steeds makkelijker het strand weten te vinden. Voor de jaarrondexploitatie is een culinaire insteek interessant. Het moet toch prachtig zijn om als één van de eerste ‘strandtenten’ van Nederland een Michelin ster te krijgen!

Bron: Persbericht Van Spronsen en Partners

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *