Voor een vakantieganger zijn vervoer, verblijf en vermaak onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de aanbodkant van de vakantiemarkt heb je weliswaar pakketreizen, maar verder zijn de relaties tussen vervoer, attracties en accommodaties vrij beperkt. Naar aanleiding van een persbericht van Flixbus vroegen we naar de mogelijkheid om de busreizigers te koppelen aan accommodaties en attracties.
Populair bij jonge toeristen
Flixbus is een groeiend busnetwerk in Europa, dat vooral een uitgebreid netwerk heeft in Duitsland. Het zijn vooral jonge mensen die kiezen voor de relatief goedkope manier van reizen met een touringcar. Woordvoerder Donat over deze doelgroep: “Veel reizigers die Nederland bezoeken vanuit Frankrijk, België of Duitsland zijn studenten of jongere mensen. We werken om die reden ook nauw samen met bestemmingen die bij hen populair zijn zoals b.v. attractieparken. (Disneyland, Europapark, Plopsaland in De Panne/België).” Flixbus exploiteert met 100.000 dagelijkse verbindingen inmiddels het grootste netwerk van langeafstandsbussen in Europa. Tegelijkertijd biedt FlixBus binnenlands vervoer in Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en Oostenrijk aan. In 2015 gebruikten ruim 20 miljoen klanten de FlixBussen in Europa; en voor 2016 wordt weer 50% groei verwacht. Dat gebeurt deels door overnames. Recent werd de busvloot van Megabus nog aan het netwerk toegevoegd.
Promotiemogelijkheden
Flixbus heeft ook nagedacht over de relatie met bestemmingen en geeft op de website een korte beschrijving van de haltestad. Zie voorbeeld ‘informatie over Utrecht‘ Op de pagina wordt voor uitgebreidere informatie doorverwezen naar de regionale toeristenwebsite. In Utrecht is dat bijvoorbeeld www.bezoek-utrecht.nl. Daarnaast zijn er nog diverse mogelijkheden om als toeristisch bedrijf in contact te komen met de klanten van Flixbus.
- In de oriëntatiefase zijn er mogelijkheden om attracties en accommodaties via banners op de website, vermelding in Social Media (Facebook) of flyers/vouchers in de ticketshops (Duitsland) te promoten.
- Een effectieve vorm van promotie is een contact met de busreiziger die zijn ticket heeft geboekt. Dat kan via een vermelding op de uitcheckpagina, het geprinte busticket of de herinneringsmailing voor vertrek (wordt 100% geopend). Je weet dan al zeker dat de toerist naar jouw regio komt en kunt een gericht aanbod doen.
- Tijdens de busreis zijn er ook nog diverse mogelijkheden om de passagiers te informeren. Het is vaak een lange en saaie busreis (gemiddeld 4,5 uur), waarop mensen de tijd hebben om informatie tot zich te nemen. Flixbus biedt o.a. mogelijkheden om te adverteren op de gratis WiFi landingspagina in de bus en door informatiemateriaal mee te geven voor de leesmap.
Voor meer informatie kun je een mailtje sturen naar: marketing@flixbus.nl
Affiliate programma
Flixbus is ook geïnteresseerd in partijen die hun vervoermiddel willen promoten. Daarvoor is een affiliate marketing programma opgezet. Bestemmingen die via Flixbus te bereiken zijn, kunnen zo eenvoudig aanvullende inkomsten genereren.
Meer informatie: www.flixbus.nl/over-ons/partner/affiliate-partners
Meer informatie: www.flixbus.nl
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren