Nu de meeste consumenten non-stop beschikking hebben over een overvloed aan tekstuele zoekmogelijkheden en informatiebronnen, is er een race gaande om daar ook visueel zoeken en vinden aan toe te voegen. Elk object (of zelfs een persoon) in de echte wereld zal binnenkort ‘gekend’ kunnen worden: consumenten hoeven slechts hun smartphone op iets richten om meer te weten te komen. Dat daar dan ook vaak een transactie op kan volgen maakt POINT-KNOW-BUY helemaal interessant voor ondernemers en marketers.
POINT-KNOW-BUY is nog steeds een opkomende trend. Het verlangen naar altijd aanwezige en makkelijk toegankelijke informatie in de ‘real world’ bestaat zeker, maar veel van de technologieën zijn nog steeds in ontwikkeling. Er gaat nog wel wat tijd overheen voordat dat informatieproces werkelijk alomvattend is, naadloos werkt en (het belangrijkste!) betrouwbaar is.
De INFOLUST van consumenten zal pas echt gestild kunnen worden als:
- Het mogelijk is om op bijna ieder visueel object POINT-KNOW-BUY toe te passen – en dus niet alleen op speciaal daarvoor ontworpen of gecodeerde objecten.
- De software naadloos is geïntegreerd in smartphones en tablets en er geen speciale apps meer nodig zijn.
- Beeld- en geluidsherkenning niet meer lijdt onder slechte belichting, achtergrondgeluiden of onhandige invalshoeken.
Maar we zijn al aardig op weg, en de eerste praktijkcases zijn veelbelovend:
Met de WordLens app kunnen gebruikers gedrukte teksten vertalen (bijvoorbeeld op verkeersborden of restaurantmenu’s) vanuit het Frans en Spaans naar Engels en vice versa.
Een ander voorbeeld:
Carnegie Mellon University in de VS heeft het gezichtsherkenningsprogramma PittPatt ontwikkeld. PittPatt is opgekocht door Google en is nu de motor achter Find My Face van Google+. Deze in december 2011 gelanceerde applicatie probeert automatisch uit te zoeken welke personen er op de foto’s van haar gebruikers staan. Creepy? Misschien. Interessant? Zonder twijfel.
Bron, en meer informatie: www.trendwatching.com
In de recreatie werd recent ook een project aangekondigd dat gebruik maakt van gezichtsherkenning. In de nieuwe glijbaan van Marveld Recreatie is een koppeling gemaakt met social media. Hier is ook een camera aan gekoppeld die gezichten herkent, waardoor foto’s snel op je Facebook of Twitterpagina geplaatst kunnen worden.