Singles die regelmatig op date gaan, geven de Europese economie een aanzienlijke impuls. Zij geven het meeste uit aan cafés, restaurants en entertainment (zoals theater en bioscoop), zo blijkt uit het onderzoek LoveGeist van datingsite Lexa.nl, uitgevoerd door TNS. Gemiddeld spenderen singles in Nederland hier jaarlijks 224 euro per persoon aan. De economische crisis heeft slechts gedeeltelijk invloed op het dategedrag.
Onder de naam LoveGeist deed TNS, in opdracht van Lexa.nl, onderzoek in zeven Europese landen onder ruim 10.000 respondenten. In Nederland werkten 1.500 singles mee. Europese singles die actief daten en met name afspreken in een café, restaurant of andersoortige uitgaansgelegenheid hebben een gemiddelde jaarbesteding van 202 euro. Nederland steekt hierboven uit met een gemiddelde besteding van 224 euro. Het volk dat de Europese economie de grootste boost geeft in deze sector is Noorwegen, met een gemiddelde besteding van 482 euro per jaar. Singles in Duitsland spenderen opvallend weinig aan dit type dates (148 euro). Stefan van den Berg, directeur van Lexa.nl: “Hoewel de trend is dat singles op de eerste date in eerste instantie alleen samen iets drinken, gaan zij daarna graag uiteten als de date een succes blijkt te zijn. Een restaurant biedt dan ook vaak de beste omstandigheden elkaar beter te leren kennen.” Opvallend is dat de gemiddelde besteding van mannen hoger ligt dan die van vrouwen, met name in de horeca. “Hét bewijs dat mannen nog altijd vaker de rekening betalen.”
Effect economische situatie
De huidige economische situatie heeft bij de helft van de ondervraagde singles geen invloed op hun dategedrag. Zij geven aan niet te willen bezuinigen op hun uitgaven tijdens een date (of op de eventuele voorbereidingen). Volgens Chiara Bijl, onafhankelijk psychotherapeut en specialist op het gebied van liefde en relaties, is dit omdat de behoefte aan intimiteit en gezelligheid niet afneemt ten gevolge van de crisis. “Sterker nog, als de omgeving grimmiger wordt en de economische levensomstandigheden moeilijker, zijn wij juist geneigd terug te vallen op een van onze eerste levensbehoeften: de liefde.”
De andere helft geeft wel aan enigszins last te hebben van een minder goed lopende economie. De gevolgen hiervan zijn dat singles minder vaak op date gaan, eerder de rekening delen of kiezen voor goedkopere activiteiten. Landen waar de economische malaise het meeste invloed heeft op het bestedingsgedrag zijn Spanje (71 procent) en Italië (61 procent). In Nederland, Duitsland en Zweden is de impact minder groot (allen ongeveer 40 procent).
Entertainment
Nederlanders maken graag gebruik van de horeca wanneer ze op date gaan, maar thuis afspreken is ook populair. Van den Berg: “Bijzondere uitjes, zoals naar het theater of een concert, vallen wel in de smaak, maar zijn niet per se nodig om elkaar in eerste instantie te leren kennen. Bij dat soort gelegenheden zijn er weinig mogelijkheden voor een goed gesprek en dat is toch wat singles graag willen.” In Spanje zijn activiteiten in de entertainmentsfeer juist wel geliefd voor een eerste date, zo geeft 74 procent aan.
Uiterlijke verzorging
Iets anders waar Europese singles hun geld aan uitgeven is het uiterlijk. Het zijn vooral vrouwen die er graag op hun best uit willen zien voor hun date. Dit doen zij middels een extra bezoekje aan de kapper of beautysalon, nieuwe kleding of cosmetica-artikelen. Italianen zijn het meest ijdel. Ten opzichte van andere landen geven zij het meeste geld uit aan uiterlijke verzorging. Bijl: “Het is natuurlijk al jaren zo dat de nuchtere Nederlander achter de zuiderburen aanloopt als het om mode en schoonheid gaat, blijkbaar hebben we daar nog geen inhaalslag gemaakt.”
Een cadeautje geven op de eerste date is voor 40 procent van de single Nederlanders een normale zaak. Gemiddeld geven zij hier 19 euro aan uit. Italianen (45 procent) hebben aanzienlijk meer over voor hun date: gemiddeld 39 euro.
Bron: persbericht Lexa (datingwebsite)