Voor ondernemers kan crowdfunding een alternatief of aanvulling zijn op bankfinanciering. Bij donateurs en investeerders is er een hoge mate van vertrouwen in crowdfunding als financieringsmiddel. Dat blijkt uit het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 dat vandaag in Utrecht is gepresenteerd door vier onderzoekers met veel ervaring en kennis van crowdfunding. Paul Dirken, directeur Bedrijven Rabobank Nederland, heeft het 1e exemplaar van het onderzoek in ontvangst mogen nemen. De coöperatieve bank is blij met de diversificatie die crowdfunding brengt binnen het totaal van financieringsbronnen voor ondernemers.
Rabobank constateert dat crowdfunding zich in hoog tempo ontwikkelt. In 2012 hebben alleen al in Nederland 118 ondernemingen voor in totaal 11,4 miljoen euro financiering via crowdfunding binnengehaald. Daarmee groeide deze markt met 460% ten opzichte van 2011, zo blijkt uit cijfers van adviesbureau Douw&Koren. “Het fenomeen crowdfunding volgen we met belangstelling en van dichtbij. Omdat crowdfunding in combinatie met bancaire financiering in veel gevallen de potentie en armslag van een onderneming versterkt. Een plan dat niet van de grond lijkt te komen omdat de bank het als te risicovol beschouwt, blijkt soms wel degelijk realiseerbaar als een deel van de financiering wordt afgedekt met crowdfunding”, aldus Paul Dirken in een toelichting. Rabobank ziet dat steeds meer klanten verschillende financieringsbronnen naast elkaar benutten en zo een stevige financiële basis leggen voor de toekomst van hun onderneming.
Risicodragend vermogen
Nederlandse (en Europese) MKB ondernemers doen van oudsher bij de financiering van hun bedrijfsplannen een groot beroep op de bank. Nu de risico’s van die financieringen toenemen als gevolg van onzekerheid door het economisch tij heeft dat gevolgen voor de mate van financierbaarheid van bedrijven. Vaak is risicodragend vermogen nodig om een stevige basis te creëren die nodig is om tegenvallers op te vangen. Crowdfunding is zo’n vorm van risicodragend vermogen. Het is ook een financieringsbron waarin de omgeving en het netwerk van de ondernemer een belangrijke rol spelen, zo blijkt uit het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013. De ondernemer begint zijn of haar zoektocht naar investeerders dichtbij door persoonlijk contact, telefoon en social media. De meeste en grootste donaties worden gedaan door mensen tussen de 35 en 65 jaar oud.
Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 is opgezet en uitgevoerd door Peter van den Akker, Ronald Kleverlaan, Gijsbert Koren en Koen van Vliet. Zij zijn al jaren actief in de crowdfunding sector en willen crowdfunding verder laten groeien. Zij zien crowdfunding als een manier om projecten en onderneming te financieren en tegelijkertijd de sociale kant van financiering terug te brengen.
Bron: persbericht Rabobank