Jong Ondernemen roept deze week alle ondernemers van Nederland op om zich aan te melden als begeleider voor de programma’s kids in bizz en het studentbedrijf. Onder het motto ‘uw netwerk is onze kracht’ schakelt de stichting met een speciale 48-uursactie de hulp in van haar relaties op Linkedin, Facebook, Hyves en Twitter om nieuwe begeleiders te vinden. Als de doelstelling van 150 nieuwe begeleiders op 17 februari wordt gehaald, kunnen 9.000 basisschoolleerlingen hun eerste stappen op weg naar het ondernemerschap zetten en 1200 nieuwe studentenbedrijven in het leven worden geroepen.
Alle initiatieven van Jong Ondernemen staan of vallen met de inzet van vrijwilligers die als coördinator, bedrijfsbegeleider of financieel begeleider jongeren coachen. Juist de inzet van vrijwilligers maakt het mogelijk dat leerlingen op een uitdagende manier ondernemerservaring kunnen opdoen. Gezien het grote succes van de programma’s van Jong Ondernemen (afgelopen jaar groeide het aantal deelnemers met 10%) is er vrijwel voortdurend een tekort aan begeleiders. Met de social media campagne ‘Hart voor Jong Ondernemen’ moet het tij worden gekeerd.
Jong geleerd is oud gedaan
De 48-uurscampagne vindt plaats op 16 en 17 februari. De lancering van de actiesite en de aankondiging van de actie riepen echter al veel enthousiaste reacties op. Zo hebben zich nog voor de start van de actie al meer dan 300 ambassadeurs en 50 nieuwe begeleiders aangemeld. Ook Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) meldde zich aan als begeleider: “Gelukkig willen steeds meer jongeren ondernemer worden. Ondernemers zijn de basis van onze welvaart. Als oud ondernemer help ik graag studenten op weg naar succesvol ondernemerschap.”
Iedereen kan helpen om potentiële begeleiders te vinden, door zich aan te melden als ambassadeur en zijn sociale netwerk beschikbaar te stellen. Ambassadeurs kunnen zich aanmelden via: www.jongondernemen.nl/hartvoorjongondernemen en aangeven met welk sociaal medium zij de wervingsactie willen steunen. Zo kunnen zij nieuwe deuren openen voor jonge entrepreneurs. Een barometer op de website houdt de stand bij van het aantal coaches dat zich tijdens deze actie heeft aangemeld.