Brancheorganisaties initieren onderzoek Shopping 2020

Hoe winkelt de consument online naar producten en diensten in het jaar 2020? Die vraag willen samenwerkende brancheorganisaties gaan beantwoorden in het onderzoeksprogramma Shopping2020. Het doel is om ondernemers handvatten te geven om met veranderend consumentengedrag om te gaan. In Shopping2020 werken onder meer ANVR, BOVAG, CBW-MITEX, MODINT, NUVO, UNETO-VNI, Verbond van Verzekeraars en Thuiswinkel.org samen aan een visie op online winkelen in 2020.
Voor alle ondernemers die producten of diensten verkopen aan consumenten geldt de uitdaging om nieuwe technieken in de bestaande bedrijfsprocessen te incorporeren. Ook hebben zij de behoefte gemeen om hun onderneming te laten groeien in een context met sociaaleconomische veranderingen en wijzigend consumentengedrag. Deze ontwikkelingen vragen om een toekomstvisie, volgens Thuiswinkel.org. “Wij ondersteunen dit initiatief en werken er graag aan mee. Het is zeer interessant om op een breed vlak de toekomst van retail te verkennen.”, aldus Frank Oostdam, directeur ANVR.

hToekomst vraagt veel van ondernemerschap
Ook VNO-NCW constateert dat dit grote ontwikkelingen zijn die om een visie vragen. Voorzitter Bernard Wientjes en lid van de Commissie van Aanbeveling van Shopping2020: “Het huidige economische klimaat en de online toekomst vraagt veel van ondernemers. Van dit ambitieuze programma verwacht ik dan ook praktische handvatten voor ondernemers, actieplannen vanuit de branches en beleidssuggesties ten behoeve van de politiek.”

Unieke samenwerking
Het onderzoeksprogramma Shopping2020 is een samenwerking van brancheverenigingen en bedrijven uit verschillende sectoren. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org en voorzitter van de Commissie van Aanbeveling van Shopping2020, is van mening dat de kracht van het onderzoeksproject zit in de samenwerking tussen de branches en bedrijven: “De ontwikkelingen op het gebied van het online verkopen van producten en diensten aan consumenten in Nederland stijgen boven de individuele branches uit. Ik ben daarom blij met deze unieke samenwerking die ondernemend Nederland sterker zal maken.” Branches en bedrijven zijn welkom om zich bij Shopping2020 aan te sluiten.
Frank Oostdam, directeur ANVR: “Het is goed om in breed verband, vanuit verschillende sectoren, de toekomst in kaart te brengen. Dat brengt focus en inzicht in hoe retail en shopping zich zal ontwikkelen. Voor onze bedrijven natuurlijk erg belangrijk, want als je als bedrijf niet weet welke kant je op moet, lijkt elke weg wel aardig die je inslaat, maar de kans op verdwalen is levensgroot.”

Shopping Tomorrow
De start van Shopping2020 is tijdens het congres “Shopping Tomorrow” op 13 juni op Nyenrode Business Universiteit en staat open voor deelnemers aan en geïnteresseerden in het onderzoeksproject. Bekende ondernemers delen daar hun visie en inspireren daarmee de honderdtachtig experts die meewerken aan het onderzoek. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in het vroege voorjaar van 2014 tijdens het slotcongres “Shopping Together.”

Founding partners van Shopping2020 zijn o.a. Google, IBM, PostNL, ING, Rabobank en ABN Amro. Participerende B2C verkopende organisaties zijn o.a. Ahold, Achmea, ANWB, bol.com, Euretco, KPN, Sanoma, Sundio Groep, Telegraaf Media Groep, VakantieXperts en Wehkamp.

Bron: persbericht ANVR

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *