Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat consumenten die vooraf of tijdens hun dagje uit of weekendje weg de VVV raadplegen meer geld op hun bestemming uitgeven dan mensen die de VVV niet hebben bezocht. En daarmee levert VVV een belangrijke extra bijdrage aan de lokale/regionale gastvrijheidseconomie aangezien die extra bestedingen direct ten goede komen aan het toeristisch/recreatief bedrijfsleven.
“Wat levert de VVV eigenlijk op?”, is een vraag die gemeenten en ondernemers zich terecht stellen. Om dit te kunnen beantwoorden heeft VVV Nederland de Erasmus Universiteit Rotterdam gevraagd de toegevoegde waarde van de VVV op de lokale bestedingen te onderzoeken.
Extra besteding
Gemiddeld besteden consumenten € 49,08 per dag tijdens hun vakantie of dagje uit. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat consumenten die tijdens hun dagje uit of weekendje weg een bezoek aan een VVV-vestiging hebben gebracht een bedrag van € 5,26 per persoon per dag extra besteden. Een surplus van meer dan 10%.
Fans besteden nog meer
De meerderheid van de Nederlanders heeft, zo blijkt ook uit het onderzoek, een groot vertrouwen in de VVV. Zij laten zich graag door de VVV adviseren als het gaat om invulling van hun vrijetijdsactiviteit op locatie. Opmerkelijk is dat de extra uitgaven van deze fans van de VVV nog hoger zijn. Zij geven per persoon per dag maar liefst € 8,02 extra uit na bezoek aan een VVV-vestiging, oftewel ruim 16% meer dan niet VVV-bezoekers gemiddeld besteden.
Dr. Erik Braun van de Erasmus Universiteit presenteerde de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de economische meerwaarde van de VVV op het VVV-VNG symposium ‘City- en regiomarketing nu en in de toekomst’.
Meer informatie: www.vvv.nl