Beoordelingssites spelen hoofdrol in beslissingsproces vakantieganger

Marketingbureau Deniels heeft onderzocht hoe de marketing en communicatie van Nederlandse accommodatiehouders via Sociale Media het zoek- en boekgedrag van vakantiegasten beïnvloeden. Wat blijkt? Acties op Sociale netwerken, zoals Facebook, Hyves, LinkedIn of Twitter hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van vakantiegasten. En als respondenten een accommodatie “volgen”, dan doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties. Maar dit betekent niet dat Sociale Media geen rol spelen bij het zoeken en boeken van een accommodatie.

In tegendeel. Sociale beoordelingsites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites hebben aanzienlijke invloed op het zoek- en boekgedrag bij doelgroepen van 20 tot 50 jaar. Beoordelingen op boekingssites zijn daarnaast ook van invloed op het zoek- en boekgedrag van 50-plussers. Maar liefst 78% van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan de beoordelingen van anderen. Daarnaast zijn berichten van “vrienden” op Sociale netwerken, en specifiek Facebook, voor de 20-ers en 30-ers van invloed op het zoeken van een accommodatie.

Naast Sociale beoordelingen zijn ook de offline meningen voor de doelgroepen van 20 tot 50 jaar van invloed op het boeken van een accommodatie. Beoordelingen van anderen zijn dus voor deze leeftijdscategorie een belangrijke factor bij het kiezen van een accommodatie. De 50-plus doelgroep laat zich daarentegen meer leiden door eigen ervaringen en door wat de accommodaties aanbieden in (online) advertenties.

Samengevat zijn het niet zozeer de accommodaties die het zoek- en boekgedrag van potentiële vakantiegasten beïnvloeden, maar gasten die de accommodatie eerder hebben bezocht. Ervaringen van derden bepalen tegenwoordig in sterke mate de keuze voor een
accommodatie. Als accommodaties Sociale media willen inzetten voor het genereren van specifiek boekingen, dan zijn dus Sociale beoordelingen en niet Sociale netwerken van belang. Zoals accommodaties er nu mee om gaan zijn ze erg druk met Facebook, Twitter,
Hyves en LinkedIn, maar gebeurd er feitelijk weinig.

Bron: Marketingbureau Deniels

Eén reactie

  1. Zoover.nl is een website welke kan gebruikt worden door derden om beoordelingen te vermelden voor bepaalde vakantiebestemmingen.
    De meeste beoordelingswebsites worstelen dus met geloofwaardigheid, objectiviteit en vooral betrouwbaarheid .
    – Vele recensies worden geschreven door de hoteluitbaters om hun imago op te krikken. Er wordt een e-mail adres aangemaakt en klaar is kees.
    – Vele recensies worden geschreven door concurrenten om de geloofwaardigheid van hun collega hotel of b & b omlaag te halen.
    – Er zijn marketingbureaus die zich specialiseren in het verbeteren van online reputaties van bedrijven en hotels en dus massaal gaan recensies schrijven.
    – Grote hotelketens en hotels die adverteren op de website van Zoover, daar worden de negatieve recensies verwijderd door Zoover.
    – Wederwoorden van kleine hoteleigenaars op valse beoordelingen worden geweerd door Zoover.
    – Sommige recensies worden door Zoover bijgewerkt of stukken van ingezonden teksten verwijderd.
    – Domeinnamen worden door Zoover niet verwijderd, ook al verzoekt het hotel of b & b hierom. Logisch want het gaat om een lukratieve business van 40 miljoen euro. Elke klik naar een hotel brengt voor Zoover veel geld op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *