Bedrijven twijfelen over nut branchevereniging

Brancheorganisaties slagen er onvoldoende in om hun toegevoegde waarde duidelijk te maken. Tienduizenden leden geven hun eigen branchevereniging een onvoldoende. Gemiddeld genomen krijgt de branchevereniging een 6,5. Branchevereniging Recron twittert in een reactie dat zij daarom juist actief zijn geworden met Recron Business.

Verenigingen die hun leden aantoonbaar waar voor hun geld bieden, maken de hoge verwachtingen wél waar. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon Nederland liet uitvoeren door TNS NIPO onder 2.200 bedrijven.

Scherper dan ooit maken organisaties bij investeringen de afweging tussen kosten en opbrengsten. Dit geldt ook voor het lidmaatschap van een branchevereniging, dat voor grotere bedrijven kan oplopen tot vele duizenden euro’s. Een op de vijf leden (18%) geeft hun branchevereniging een vijf of lager. Zij vinden dat de prijs niet in verhouding staat tot wat het hen oplevert (53%).

Twee op de vijf bedrijven is aangesloten bij een of meerdere koepels of brancheorganisaties. Deze leden vinden belangenbehartiging, informatievoorziening, dienstverlening en ledenvoordelen de belangrijkste pluspunten van een lidmaatschap. Ongeveer 60% is geen lid van een branchevereniging, waarbij de kosten voor het lidmaatschap in relatie tot de meerwaarde een belangrijk argument is.

Inkoopvoordelen
Circa 43% van de leden vindt het belangrijk dat de branchevereniging zich inzet voor het realiseren van inkoopkorting bij leveranciers en dienstverleners. In ruim de helft van de gevallen (52%) geven leden aan dat hun brancheverenigingen dit niet doet of zij zijn daarvan niet op de hoogte. Chris Laarman, commercieel directeur Aon Verzekeringen: “Door meer financiële voordelen te bieden kunnen brancheverenigingen hun meerwaarde hard maken. Het biedt hen de mogelijkheid aan leden eenvoudigweg voor te rekenen dat investeren in een lidmaatschap zichzelf terugverdient.” Hij benadrukt dat dit ook aandacht vraagt voor communicatie om het aanbod van concrete diensten actiever uit te dragen. Een derde van de leden maakt gebruik van de inkoopvoordelen die de branchevereniging biedt. Zij doen dit vaak omdat dit goedkoper is (29%), gemakkelijk (26%) en omdat men zo de contributie terugverdient (23%).

Waardering voor branchevereniging
Hoewel veel leden kritisch zijn over de branchevereniging, is er ook waardering. Die waardering spitst zich toe op financieel voordeel voor de leden, namelijk over de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Vrijwel alle aangesloten werkgevers die onder een cao vallen zijn te spreken over de uitkomsten van de onderhandelingen. Slechts 2% van de leden is hierover ontevreden. Ook over de belangenbehartiging door de branchevereniging in Den Haag en Brussel zijn leden positief. Twee derde van de leden is hierover (zeer) tevreden. Verder zijn de trainingen en opleidingen van brancheverenigingen populair. Zo’n 44% van de leden maakt hiervan gebruik.

Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Branche en koepelorganisaties, trends en ontwikkelingen’ is uitgevoerd onder ruim 2.200 respondenten uit negen verschillende sectoren. In driekwart van de gevallen is de algemeen directeur of eigenaar van de onderneming ondervraagd. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Aon Nederland door TNS NIPO en is representatief.

Bron: persbericht Aon

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *