Rabobank is gestart met de dienst Retourpinnen. Dit soort transacties zijn bijvoorbeeld handig om borg terug te storten of geld terug te geven bij inruil van producten. Retailer Score kreeg de primeur op 80 locaties. Hier kunnen klanten nu de omgekeerde pintransactie uitvoeren. Ook ABN AMRO en ING introduceren Retourpinnen voor ondernemers in 2014.
“Met Retourpinnen komen banken tegemoet aan een al langer geuite wens van de detailhandel”, zegt Fred van Pouderoijen, manager Zakelijk Betalen van Rabobank. “Het is efficiënter en veiliger voor de ondernemer, maar zeker ook voor de consument. Er zijn steeds meer klanten die het niet prettig vinden om het geld dat zij na ruil of borg retour krijgen cash te ontvangen.”
Nederlandse banken introduceren Retourpinnen op verzoek van winkeliers. Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland: “Door Retourpinnen wordt het gebruik van de betaalpas nog gemakkelijker voor de klant. Bovendien hoeven wij minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dit verhoogt de veiligheid voor winkelier, medewerker en klant.”
Klanten die reeds betaalde artikelen terugbrengen naar de winkel, steken de pas in de betaalautomaat, waarna de winkelier aan zijn kant opdracht geeft het aankoopbedrag te retourneren. Na een geslaagde opdracht ontvangt de klant een ondertekende retourpinbon als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op rekening van de klant.
Retourpinnen is geschikt voor alle betaalpassen. Wel geldt de optie alleen voor aankopen die ook met een pas zijn afgerekend. Contante betalingen, betalingen met cadeaubonnen, tegoedvouchers en betalingen met iDEAL en Chipknip komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. Ondernemers hebben geen nieuwe betaalterminal nodig, zij kunnen Retourpinnen aanvragen bij hun bank.
Meer informatie:
www.pin.nl/ondernemer/retourpinnen
www.rabobank.nl
www.abnamro.com