Horeca- en retailondernemers zijn een gezamenlijke campagne gestart tegen de voorgenomen BTW-verhoging. Onder de titel “Laat de grensregio weer bloeien!” vragen zij aandacht voor de gevolgen van het Haagse beleid, dat volgens hen de economische druk in de grensregio vergroot.

Door de btw-verhoging lopen de prijsverschillen met Duitsland en België verder op. Ondernemers waarschuwen dat dit leidt tot minder horecabezoeken in Nederlandse grensgemeenten omdat consumenten steeds vaker de grens over zullen steken. Dit wordt niet alleen een economisch, maar ook een maatschappelijk probleem. Minder omzet betekent minder investeringen, minder personeel en uiteindelijk minder leefbaarheid in de grensregio.
De campagne is een initiatief van MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Drive Nederland, SpiritsNL, de Koninklijke Nederlandse Slijtersunie, Nederlandse Brouwers, CRAFT en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Met de campagne roepen zij de nieuwe Tweede Kamer op om beleid te voeren dat de grensregio’s ondersteunt in plaats van verzwakt. Hun boodschap: kies voor de mensen en ondernemers in de grensstreek – niet voor de Duitse en Belgische kassa’s.
Zie ook het artikel dat we plaatsten over de rol van de verkiezingen in het voorkomen van de BTW-verhoging.
Meer informatie: www.steundegrensregio.nl