Brabant Remembers, een campagne rondom de herdenking van 75 jaar vrijheid in Noord-Brabant, heeft ook voor ondernemers een positief effect gehad. Er kwam een nieuwe doelgroep naar Brabant en musea en verblijfsrecreatie speelden in op het thema.
Met de (inter)nationale campagne Brabant Remembers wilde de stichting Crossroads Brabant 40 – 45 enerzijds meer kennis over de Tweede Wereldoorlog overbrengen met persoonlijke WOII- verhalen, en anderzijds meer bezoekers aantrekken voor de belangrijkste WOII-musea en andere relevante locaties in Brabant.
En dat is gelukt. In totaal leidde de programmering van Brabant Remembers tot meer bezoekers met in 2019 alleen al voor de WOII musea in Brabant samen 250.000 bezoekers.
- Museum Bevrijdende Vleugels ontving in 2019 20% meer bezoekers t.o.v. 2018
- Oorlogsmuseum Overloon ontving in 2019 150% meer bezoekers t.o.v. 2018
- Nationaal Monument Kamp Vught wits gelijk te blijven in bezoekersaantallen ondanks dat ze veel minder open waren door een verbouwing.
Ook de verblijfsrecreatie haakte aan bij het thema. Zo heeft Van der Valk een mooi magazine over de veteranen uitgebracht en hebben ze i.s.m. NM Kamp Vught en een arrangement ontwikkeld. Ook kleinere hotels speelden in op het thema, zoals Hotel de Draak met een verschillende maaltijden rondom het thema.
Rol in de promotie
De campagne heeft ook een positief efect gehad op de aandacht voor het toeristisch recreatief product van Brabant. Meer dan 80 reisorganisaties maakten kennis met de verhalen van Brabant Remembers en het unieke WOII-erfgoed in Brabant en de programmering leidden tot talloze (inter)nationale print- en online publicaties. Maar liefst 13 miljoen mensen werden bereikt via social media. De campagne was daarnaast zichtbaar in het straatbeeld en bereikte zo ook 5 miljoen mensen. De website van BrabantRemembers trok bijna 275.000 unieke bezoekers en de living history-app van Brabant Remembers werd tot op heden al 4000 keer gedownload.
Meer informatie: www.brabantremembers.com/verslag