Omzetverwachting horeca licht naar boven bijgesteld

De ING heeft de omzetverwachting 2011 voor de horeca licht naar boven bijgesteld. De goede weersomstandigheden in de eerste helft van 2011 zorgden voor een tijdelijke bestedingsimpuls. Bovendien kan de horeca profiteren van de gestegen uitgaven van een toenemend aantal buitenlandse toeristen. Het omzetvolume – het aantal uitgeserveerde hapjes en drankjes – zal hierdoor in 2011 naar verwachting met 2% toenemen binnen de horeca.

Geringe verbetering
Doordat de Nederlandse consument – de belangrijke drijfveer voor de sector – voorlopig de hand op de knip houdt, betekent het slechts een geringe verbetering. Onzekerheid over de ontwikkeling van de economie en de huizenmarkt dragen ertoe bij dat mensen minder besteden in de horeca. Doordat dit jaar de prijzen naar verwachting sterker stijgen dan de lonen komt daarnaast de koopkracht onder druk te staan.

Weersomstandigheden zijn van belang
Door het buitengewoon mooie weer in de eerste helft van het jaar nam het horecabezoek onverwacht toe. Doordat het weer in de maanden juli en augustus omsloeg zal het derde kwartaal minder goed uitpakken voor de horeca. Juist deze zomermaanden zijn voor veel horecagelegenheden van groot belang om een positief bedrijfsresultaat te realiseren en een buffer op te bouwen voor mindere maanden.

Groei hotellerie zit grotendeels in Amsterdam
Naar verwachting zal het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2011 verder toenemen. Voor 2011 en 2012 wordt een omzetvolumetoename van 2,5% verwacht. Opvallend is dat een toenemend aandeel van de hotelovernachtingen wordt gerealiseerd binnen Amsterdam. De oude binnenstad, de vele musea en het uitgaansleven hebben een aantrekkingskracht op toeristen uit binnen- en buitenland. De ruim 3,5 miljoen zakelijke overnachtingen in Amsterdam dragen ook bij aan het succes van de Amsterdamse hoteliers.

Succes transformatiehotels afhankelijk van meerdere factoren
‘In Nederland zijn er veel kantoorpanden die niet meer verhuurd zullen worden. Op dit moment staat ongeveer 15% van de kantoorpanden leeg. In sommige gebieden loopt dit zelfs op tot bijna één op de drie kantoorpanden. Deze omstandigheden worden versterkt door Het Nieuwe Werken en bieden kansen voor hotelorganisaties die kantoorruimtes transformeren naar hotels. Zo gaat het sneller dan het bouwen van een nieuw hotel en is het bovendien, zeker in de grotere steden, vrijwel de enige mogelijkheid om een centrale en/of goed bereikbare locatie te vinden voor een hotel, aldus Sasja van As-Winters (Sectormanager Leisure, Travel en Media).

Bron: persbericht ING Economisch Bureau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *